NHO Luftfart: Ikke uventet at nye aktører prøver seg

Den norske bransjeorganisasjonen NHO Luftfart tar nå Wizz Air i forsvar. Foto: Wizz Air

Kritikken har haglet mot det ungarske lavprisselskapet Wizz Air. Etter at det kastet seg inn i konkurransen mot SAS og Norwegian i Norge har Wizz Airs lave priser og selskapets negative forhold til fagforeninger blitt heftig angrepet.

Nå tar NHO Luftfart, som er bransje- og arbeidsgiverforeningen for flyselskapene i Norge, nykommeren i forsvar. NHO Luftfart har bl.a. SAS, Norwegian og Widerøe som medlemmer.

– Wizz Air sier at de følger de regler som gjelder i Norge, og vi kjenner ikke til noe annet, sier adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, til flysmart24.

Ikke uventet

Lothe synes ikke det er uventet at nye aktører prøver seg nå. Det har han varslet tidligere. Han har pekt på hvordan flyselskaper med solid økonomi og stor krigskasse, kan bruke korona-problemene hos andre svakere selskaper, til å overta markeder.

Han mener at det er dette som nå skjer i Norge, og mener Wizz Air ikke gjør annet enn å utnytte det regelverket som ble skapt da europeisk luftfart ble åpnet for fri konkurranse på 90-tallet. 

– Myndighetene ønsket fri konkurranse, og det er litt sent nå å si at vi ikke ønsker selskaper fra land med andre arbeidslivsvilkår enn hos oss, sier Lothe.

Fullt mulig

Han gjør det klart at EU-reglene ikke setter som krav om at det er nødvendig med en fast mannskapsbase i Norge for å starte krig på norsk innenriks flyruter:

– Det er fullt mulig å fly til og fra Norge, og for så vidt også innenriks i Norge, med bruk av personell stasjonert i andre land. Dette har skjedd før også. Staten har jo selv kjøpt tjenester på anbudsruter fra blant annet det danske selskapet DAT med bruk av personell fra andre land. Men når ansatte blir stasjonert i Norge vil det nok komme krav om tariffavtaler, og norske lønns- og avtalevilkår vil måtte slå inn, sier Lothe om Wizz Air.

«Norsk luftfart er i knestående»

Torbjørn Lothe, NHO Luftfart. Foto: NHO Luftfart

Han mener at den nye konkurransesituasjonen gjør selskaper etablert på det norske markedet enda mer utsatt, og at det er nødvendig med en kompensasjon til disse i form av kontantstøtte på grunn av covid-19 krisen.

Andre gir støtte, Norge gir lån

Andre land har rykket inn med store milliarder i kontantstøtte til sine selskaper etter at korona-krisen for å hjelpe dem å overleve. I Norge har myndighetene tilbudt nye lån, til selskaper som allerede er svært gjeldstynget.

– Norsk luftfart er i knestående: Det skjer etter tøff skattlegging gjennom flypassasjeravgift fra 2016 og ingen kontantkompensasjon for historisk omsetningssvikt som følge av covid-19 restriksjoner. De får det selvfølgelig ekstra tøft i konkurransen mot kapitalsterke lavkostselskaper som vil utnytte markedsmulighetene når pandemien etter hvert går over. Flypriser til kr 169 fra Oslo til Tromsø er selvfølgelig ikke økonomisk bærekraftig, og er vel en klassisk prisdumping for å ta over markedsandeler, sier Lothe.

Parat: Endret ordbruk

Nestleder i Parat, Anneli Nyberg, sier til egen pressetjeneste at det i Norge er en selvfølge å akseptere retten til å organisere seg. Hun sier hun har merket seg at selskapets toppsjef har endret sine uttalelser om at Wizz Air er et fagforeningsfritt selskap. Nå sier han at selskapet ikke nekter ansatte å organisere seg, men at dette er opp til hver enkelt.

Hun mener det gjenstår å se om Wizz Air faktisk viser at de respekterer spillereglene og lovverkene her i Norge.

– Wizz Air er hjertelig velkomne til å kontakte Parat hvis de ønsker å inngå en tariffavtale for deres ansatte i Norge, sier hun.

Meld deg på nyhetsbrev

* må utfylles