Stapper enda flere seter inn i flyene

Langdistansefly hos British Airways øker fra ni til ti seter i bredden. Også andre av selskapets fly får flere seter. Foto: BA

Nå blir det enda trangere i setene for de som reiser langdistanse med British Airways.

Den som havner på et BA-fly av typen Boeing 777 og reiser på økonomiklasse, vil heretter møte en kabin som ikke har ni, men ti, seter i bredden.

Reaksjonen fra kundene har ikke latt vente på seg:

– Søppel, som å sitte i en sardinboks, skriver en av kundene i en kommentar til nyheten på nettstedet til bladet Business Traveller.

En annen, som var gullkunde hos BA, skriver at han er glad for at han skiftet flyselskap for lenge siden.

-Jeg reiser med alle andre selskap enn BA.

Selskapet begrunner det økte seteantallet bak i flyene (World Traveller-klassen) med at de må svare på en stadig tøffere konkurranse fra lavprisselskapene. Derfor har man behov for å øke setekapasiteten for å kunne selge flere seter når prisen blir presset ned.

Tøff konkurranse fra Norwegian

Ikke minst har Norwegian, som flyr fra London Gatwick-flyplassen, møtt BA med knallhard priskonkurranse på ruter over Atlanteren. Når BA øker seteantallet i en del av langdistanseflåten, er det først og fremst de oversjøiske rutene fra London Gatwick som får de nye og trangere flyene.

Følg flysmart24.no på Facebook så får du reisenyhetene først.

BA fremhever selv at selskapet – samtidig som det monterer inn flere seter i flyene – tilbyr kundene større tv-skjermer for underholdningen om bord. Nå kan de reisende titte på skjermer som er ti tommer, og ikke bare seks, som tidligere.

Selskapet sier også at hele kabinen blir utstyr med nytt lyssystem der lyset blir dempet når reisen går inn i natten, mens systemet lyser opp kabinen igjen når det lysner utenfor flyet.

BA skal også sette inn to ekstra seterekker i Airbus A320- og A321-flyene sine. Disse benyttes på kortrutene i Europa, og er hyppig å se på ruten mellom London og Oslo Lufthavn.