Spesialmat på verdens lengste Dreamliner-rute

Flyturen fra Perth i Australia til London tar over 17 timer. Foto: Qantas

Da Qantas rute QF9 fra Perth i Australia landet på Heathrow-flyplassen utenfor London søndag morgen markerte det åpningen av verdens lengste flyrute med et Dreamliner-fly.

Flyet tok bakken i London klokken 05.02, noen minutter før tidtabellen. Da hadde det tilbakelagt en distanse på 14.498 kilometer.

Den nye ruten, eller «Kenguru-ruten» som engelskmennene også kaller flyrutene til og fra Australia, er en milepæl.

-Dette er et stort skritt for luftfarten, og første gang Australia og Europa er knyttet sammen med en direkte flyrute. Jeg tror ikke noen av Qantas-representantene om bord vil slappe helt av før vi setter landingshjulene ned i London, sa selskapets toppsjef Alan Joyce til nyhetstjenesten Bloomberg da han gikk om bord for å ta fatt på den ultra-lange turen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

Qantas’ fire piloter på åpningsturen, sammen med bl.a. sjefen for selskapet, Alan Joyce – nr. tre fra høyre. Foto: Qantas.

Boeing 787-9, som også er velkjent for Norwegians langdistanse-passasjerer, har et spesialdesignet opplegg for akkurat denne daglige ruten.

Flyet starter i Melbourne, og flyr deretter direkte fra Perth til London. En økonomiklassebillett i november, med sommer i Australia, koster rundt 8.5000 norske kroner tur/retur. 

Flyet har færre seter enn normalutgaven av denne flytypen. I Qantas-utgaven er det satt inn 236 seter, mens andre selskaper har over 300 seter i sine utgaver. Det innebærer at det er bedre benplass på disse flyene enn på andre selskapers Dreamliner 9-utgaven.

Verdens lengste Dreamliner-rute går fra Perth til London. (Google Maps)

Det er dobbelt mannskap i cockpit. Det er alltid fire piloter med flyet på den rundt 17 timer lange flyturen, og det gir rom for at en eller to av flyverne alltid hviler i  flyets sovemoduler.

Flyet kommer til å følge ulike ruter fra dag til dag, man vil hele tiden velge den ruten som gir best flyforhold og minst motvind.

Når flyet tar av vil tankene være fylt maksimalt. Flyet tar med seg 90 tonn drivstoff, eller rundt 11.000 liter.

Maten som servers om bord er ifølge Qantas spesialdesignet  for å redusere dehydrering, stimulere søvnen og redusere jetlag. Maten er utviklet i samarbeid med universitetet i Sydney.

Selv om Qantas er overbevist om at ruten skal bli lønnsom, er det som vanlig nok av skeptikere som mener at ruten har en svakhet i at den ikke kan opereres med passasjerer kun fra Perth, men er avhengig av matetrafikk fra andre byer i Australia. Men fordelen, innrømmer de også, er at ruten er kortere enn om flyet – som vanlig er i dag – skulle ha mellomlandet i Asia eller Gulfen.

LES OGSÅ: Her finner du de aller billigste billettene
LES OGSÅ: Nå kan lojale SAS-kunder få gullkortet på livstid
LES OGSÅ: Utlendinger klager på prisnivå og service på Gardermoen