Vil la passasjerer sove i flyenes lasterom

Slik ser Airbus for seg at sovemoduler i lasterommet skal se ut. Foto: Airbus

Nei, dette er ingen forsinket 1. aprilspøk. I ramme alvor planlegger nå den europeiske flyfabrikken Airbus å gi flyselskapene mulighet til å ha egne sovemoduler i flyets buk.

Ideen om å åpne for å kunne selge sovefasiliteter til passasjerene på Airbus’ store langdistansefly ble presentert på en messe i Hamburg for noen dager siden.

Der sa sjefen for utviklingen av Airbus-flyenes kabiner og frakt, Geoff Pinner, at fabrikken allerede har fått forespørsler fra flyselskaper om dette produktet. Han mener at et tilbud til alle reisende om å svinge seg ned i buken for å ta seg en blund under turen,  skal øke inntjeningsmulighetene for flyselskapene

-Vi utvikler stadig komforten om bord i flyene. Dette er nok et steg i den retning, sa Pinner. Airbus skal samarbeide med deres nye partner, Zodiac Aerospace, om dette nye tilbudet.

Følg flysmart24.no på Facebook og få reisenyhetene først

Fabrikken presiserer at modulen foreløpig er tenkt brukt på flytypen Airbus A330, som det bare er SAS og finske Finnair som har i sine flåter i Norden. Produktet skal dog være mulig å få levert i 2020.

Fabrikken har lansert en løsning der det er mulig å ta ut og inn modulene etter behov. Flybuken er i dag forbeholdt frakt og bagasje. Derfor skal det være mulig å ta ut sovemodulene ved behov og putte kontainere med bagasje eller frakt inn i stedet.

Slik presenterer Airbus produktet. Artikkelen fortsetter under videoen:

Hos SAS tenner ikke informasjonssjef Knut Morten Johansen umiddelbart på ideen, men sier:

-Utvikling skjer på mange områder i luften, og klimaet under dekk er også godt. Vi frakter jo dyr der, sier han men legger til:

-Foreløpig er det flatsenger med sengeklær fra Hästens som gir optimal sovekomfort på langdistanseflyene våre, sier Johansen.

Airbus innrømmer overfor det franske nyhetsbyrået AFP at man også ser på muligheten for å tilby moduler på fabrikkens nye storsuksess, langdistanseflyet A350 som bl.a. SAS har bestilt for levering fra neste år av. Dessuten vurderer fabrikken også mulighetene for å installere dem i verdens største passasjerfly, superjumboen A380.

Kan øke konkurransen

Hos samarbeidspartner Zodiacs, som så langt er mest kjent for å produsere el-fly som kan fly langt og ta mange passasjerer, er begeistringen over videreutviklingen stor.

Christophe Bernardini er leder av Zodiacs flyavdeling for kabiner og mener prosjektet vil kunne gi en bedret passasjeropplevelse.

-Dessuten vil dette være et viktig konkurranseelement for flyselskapene for å skille deres flytilbud fra alle andres tilbud, mener han.

LES OGSÅ: Fikk ikke sove på ferien, fikk nesten alle pengene tilbake
LES OGSÅ: Fikk klær ødelagt i nytt sikkerhetsutstyr på Gardermoen
LES OGSÅ: Fikk nok av de høye prisene og dårlig service på Oslo Lufthavn