– Dette er Kjos opptatt av ved et salg

Bjørn Kjos (t.v.) og styreleder Bjørn Kise vil snart få et nytt bud på Norwegian, tror analytikerne. Foto: Norwegian

Luftfartsanalytikere tror British Airways-eier IAG kommer tilbake med økt styrke for å sikre seg  Norwegian. Flykonsernet har stor appetitt på det norske lavprisselskapet, mener de.

I forrige uke ble det kjent at flykonsernet IAG, som i tillegg til BA også eier spanske Iberia og Vueling samt irske Aer Lingus, hadde kjøp en aksjepost på 4,6 prosent i det norske lavprisselskapet.

IAG bekreftet også at selskapet vurderer å komme med et bud på hele selskapet, og ifølge nyhetsbyrået Bloomberg skal det være snakk om en kjøpesum på tre milliarder dollar.

Norwegian-eierne Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise var raskt ute og avviste budet, og sa at de ikke hadde noen planer om å selge, og at de heller ikke var imponert over prisanslaget de hadde lest om.

Følg flysmart24.no på Facebook og få reisenyhetene først

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair mener et oppkjøp av IAG med British Airways i folden er en utmerket løsning.

Men han sier Bjørn Kjos vil være opptatt av spesielt én ting:

-Kjos vil få en fair pris for selskapet, men mer viktig for han er at Norwegian blir et selvstendig selskap og drives frem under den nåværende business modellen, mener Elnæs.

Hans Jørgen Elnæs

Det betyr full lavprissatsing, slik som i dag, både i Europa og på langdistanse og under merkevare som i dag. De hvite flyene med de røde nesene må leve videre.

Elnæs understreker også at det ikke er Kjos og Kise alene som bestemmer Norwegians videre skjebne:

-Kjos og Kiese eier rundt 25 prosent av aksjene i NAS. De resterende 75 prosentene har også noe å si. Så spørs det om penga eller følelsene rår når man sitter rundt gullkalven, mener Elnæs.

Bloomberg: – Kan vente på en konkurs

Kjos’ kjølige holdning til IAG gjør lite inntrykk på den amerikanske Bernstein-analytiker Daniel Röska som til nyhetsbyrået Bloomberg sier:

-IAG har flere muligheter, alt fra en full overtakelse eller at de kjøper seg opp til litt under 30 prosent av aksjene uten å komme med noe ytterligere bud. De kan også vente på at Norwegian skal gå konkurs, og så kjøpe opp deler av selskapet, mener han.

Röska har europeisk transportsektor som spesialfelt, og tror IAG har hatt Norwegian under oppsikt i lang tid før selskapet i forrige uke kom med sitt overraskende aksjekjøp og varsel om større oppkjøp etter hvert.

Også norske analytikere tror IAG kommer til å melde økt interesse for å overta det norske selskapet. Analysesjef Lars-Daniel Westbyi Sparebank1 Markets mener IAG er villig til å betale mer for Norwegian enn det selskapet angivelig vurderte før helgen.

Avviser Ryanair og EasyJet

I en oppdatering etter helgen skriver Westby:

-Vi tror IAG kommer til å kjøpe seg opp til 10 prosent før de starter forhandlinger med mål om å kjøpe 100 prosent, skriver Westby som mener IAG er den mest sannsynlige kjøperen og at ingen andre vil melde seg. Både Ryanair og EasyJet har vært nevnt som mulige kjøpere, det tror Westby ingenting på.

Børskommentator i Dagens Næringsliv, Thor Chr. Jensen, er også sikker på at IAG melder seg på nytt:

–IAG har sagt det kjøpte den første aksjeposten for å komme i posisjon for å forhandle om et bud med styret i Norwegian. Men det er åpenbart ikke hele bildet. IAG kommer etter alt å dømme til å kjøre denne prosessen videre, enten det blir vennligsinnet eller fiendtlig. At IAG ikke informerte Norwegians styre og ledelse om aksjekjøpet og budplanene, er en indikasjon på at dette kan bli en fiendtlig overtagelse, skriver han.

LES OGSÅ: Da luksusferien regnet bort, ville familien ha penger tilbake
LES OGSÅ: Nordmenn svikter Mallorca for første gang
LES OGSÅ:  Frykter aksjoner mot Syden-turister i sommer