Businessreisende stjeler som ravner fra fly

United Airlines har måttet reagere på at reisende på business class tar med seg både puter og pledd når de er ferdig med flyturen. Foto: United Airlines

Da det amerikanske flyselskapet United Airlines forbedret standarden for sine best betalende passasjerer oppsto det et uventet problem: De eksklusive putene og myke teppene som passasjerene får utdelt, forsvant. Nå viser det seg at flere flyselskapet blir rundstjålet av sine business-reisende.

At det forsvinner glass, kopper og bestikk fra flyene er en kjent sak.

United Airlines har blitt tvunget til å ta affære mot et omfattende tyveri som har skjedd etter at første- og businessklassene ble oppgradert. Puter, dyner og tepper begynte plutselig å «bli borte» i stort omfang.

Tiltaket ble satt i verk etter som det ble en ikke ubetydelig merkostnad å skulle fylle opp med nye, kostbare puter og tepper foran i flyene etter hver eneste flytur.

Det var kabinprodukter fra eksklusive Saks Fifth Avenue som ble for fristende for mange reisende. De er dyre i innkjøp.

Heretter må kabinpersonalet, i god tid før landing, gå gjennom kabinen og samle inn tepper og puter før passasjerene får sjanse til å stikke dem i bagasjen sin.

De har også vært nødt til å endre sin annonsering før landing, slik at passasjerene blir minnet om at det ikke er anledning å ta med seg sengeutstyret hjem etter turen, uansett hva de måtte ha betalt for billetten.

I tillegg til å ønske velkommen til byen de har landet i, er det nå denne tilføyelsen:

-Vi håper dere er fornøyd med putene, teppene og sengene på denne flyvingen. Husk å la disse tingene bli igjen om bord når dere forlater flyet, lyder i dag.

Også hos American Airlines innrømmer selskapets direktør for Premium service, Nick Richards, overfor nyhetsnettstedet Skift at denne type tyveri forekommer ikke så sjelden.

-Ja, det er et stort problem, sier han. Folk i bransjen tror de fleste passasjerene tar ustyret med seg hjem, for å kunne bruke det på neste tur.

Harry Zalk, som er kommersiell direktør hos Matrix, firmaet som leverer slikt utstyr til bl.a. British Airways, sier at det er viktig å få bukt med tyveriene:

-Dette er ikke billige saker, sier han.

Hos SAS, som i likhet med sin alliansepartner har oppgradert sin businessklasse på langrutene, er ikke stjeling fra passasjerene noe alvorlig problem:

-Nei, men det skal visst ha skjedd at en passasjer forsøkte å stappe sengeteppet ned i håndbagasjen. Optimistisk, men så er det jo god kvalitet på dette, da. Vi har innført Hästens kvalitetsputer og dyner foran på alle langdistansefly, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til flysmart24.no.

Han sier at det kun er i spesielle tilfeller, som for eksempel når selskapet har innbudte gjester på første flyving på ny rute, at selskapet kan gi bort for eksempel puter.

-Litt svinn er det jo. Mange synes tydeligvis glassene våre kan være artig å ha i skapet hjemme. Noe stort problem er dette svinnet likevel ikke, sier Johansen.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først