Mistet radarkontakten med KLM-fly til Oslo

Et Embaer-fly fra KLM msitet radarkontakten med bakken på vei mot Oslo fredag. Foto: KLM

Et fly fra det nederlandske flyselskapet KLM på vei til Oslo mistet radarkontakten i 12 minutter over Nordsjøen fredag. Først kort tid før landing på Gardermoen klarte pilotene å få gjenopprettet delvis kontakt. -Veldig uvanlig at slikt skjer i dag, sier norsk flyger.

Flyets transpondere sviktet i en høyde av 39.000 fot, som tilsvarer 11,9 kilometers høyde.

Da befant flyet, et Embraer ERJ-190, seg over Nordsjøen. Flyet var på vei fra Schiphol-flyplassen ved Amsterdam til Oslo Lufthavn Gardermoen, og har ruteavgang klokken 05.50.

Transponderne sender signaler til bakken med nøyaktige data over høyde, fart og retning for å fortelle hvor flyet til enhver tid befinner seg.

Først sviktet flyets ene transponder, det skjedde da flyet var nordvest for Billund i Danmark.

Pilotene forsøke da flyets alternative transponder. Men etter et par minutter sviktet også denne, skriver nettstedet Aviation Herald og sitert av den danske luftfartsavisen Check-in.dk.

Flyveledertjenesten i Norge var derfor uten kontakt med flyet inntil pilotene, da de nærmet seg Kristiansand, klarte å få delvis liv i den ene transponderen. Dermed kunne landingen skje på sikker måte 22 minutter senere.

Lederen for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, sier til flysmart24.no at situasjonen var uvanlig, men ikke dramatisk.

Jo Bjørn Skatval. Foto: Norsk Flygerforbund

-Et fly som mister transponderne vil automatisk få prioritet hos flygelederne på bakken. Det vil ta bli tatt ned manuelt, noe som gjør at det må ha ekstra store marginer i luftrommet for å hindre farlige situasjoner i forhold til andre fly, sier Skatval.

Han sier flygeledere og piloter er trent til å håndtere slike avvik.

Ifølge Check-in.dk førte bortfallet av transponderne til at flyet i mange minutter var ute av stand til å opprettholde en  RVSM – Reduced Vertical Separatin Minimum – som sørger for at flyene til enhver tid befinner seg på forsvarlig avstand fra hverandre i loddrett retning.

Transpondernes betydning for lokalisering av fly kom brått på banen da et Malaysia Airlines-fly forsvant fra radarskjermene. Flyet, en Boeing 777, hadde 239 mennesker om bord og er aldri blitt funnet etter at det i mars 2014 tok av fra Kuala Lumpur med kurs for Beijing.

Flyselskapet mistet kontakten med flyet etter mellom en og to timer. Siden har flyet, med rutenummer MH 370, vært sporløst forsvunnet. Man antar at flyet har fortsatt å fly, men at transponderne har blitt slått av. Derfor har det vært umulig å lokalisere vraket.

Likte du flysmart24.no? Følg oss på Facebook så får du reisenyhetene først