Analytiker: Dette selskapet vokser forbi Norwegian

Wizz Air er i ferd med å passere Norwegian som Europas tredje største lavprisselskap. Foto: Wizz Air

Norwegian har i årevis kunnet smykke seg med tittelen «Europas tredje største lavprisselskap.» Det er det snart slutt på. Kjos & Co blir snart henvist til fjerdeplass av en østeuropeisk flykomét som vokser i ekspressfart, mener analytiker.

Norwegians raske og enorme vekst har gjort at Bjørn Kjos bare har Ryanair og EasyJet foran seg på listen over de største lavprisaktørene i Europa.

Nå skjer det raske endringer, og trusselen kommer fra Øst-Europa.

Wizz Air flyr ikke nordmenn dirkete til London, Paris eller Málaga, men til Krakow, Kiev, Skopje og andre byer i Øst-Europa. Det ultra-lavprisselskapet med opprinnelse i Ungarn og med stort rutenett i Øst-Europa, har det travelt med å legge Bjørn Kjos & co bak seg.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair er ikke i tvil om at Norwegian om ikke lenge blir skjøvet ned fra pallplass over de største lavprisoperatørene i Europa:

-Jeg tror at om ett års tid så vil Wizz Air ligge på halen til Norwegian og passere det norske lavprisselskapet i antall passasjerer. Norwegian har signalisert at veksten flater ut fra midten av 2018 og da vil Wizz Air raskt nærme seg, sier Elnæs.

Veksten skjer også på Norwegians egen hjemmebane. Bortsett fra Oslo Lufthavn har Wizzair nå trafikk så å si kysten rundt. Det flyr til og fra Sandefjord, Kristiansand, Stavanger, Haugesund, Bergen, Ålesund, Trondheim og nå sist også Tromsø.

Selskapet strutter av selvtillit og åpner nye ruter over en lav sko.

Mens Norwegian sliter økonomisk, kunne Wizz Air for få dager siden legge frem et resultat på rundt 2,5 milliarder norske kroner (245 millioner euro) i overskudd.

Trafikken både hos Wizz Air og Norwegian vokser, for nordmennene er problemet bare at Wizz Air vokser klart raskest. Så sent som i 2014 var avstanden rundt 8 millioner reisende i Norwegians favør.

-Fra april 2017 til april 2018 har forskjellen mellom de to selskapene gått fra 6,16 millioner til 4,31 millioner passasjerer når vi ser på rullende 12 måneders tall. Norwegian når veksttoppen i juni i år, mens Wizz Air vil fortsette sin vekst på kort og mellom distanse i Europa, sier Elnæs.

Hos Sandefjord Lufthavn er Wizz Air blitt en stor aktør og hver femte passasjer fra Torp flyr med dem. Total rundt 700.000 passasjerer i året.

Tine Mathisen. Foto: Torp

-Wizz Air har hatt vekst år etter år, siden oppstart. Signalene er fortsatt vekst, selv om det er blitt stor konkurranse mellom dem og Ryanair på visse ruter – på Gdansk, Warszawa og Krakow/Katowice, sier markeds- og kommunikasjonssjef Tine Mathisen ved Sandefjord Lufthavn til flysmart24.no.

Til og fra Norge har Wizz Air profitert stort på den massive arbeidsinnvandringen fra øst. Siden spesielt den polske økonomien har utviklet seg positivt, har det skjedd en oppbremsing av jobbreisende fra øst.

-Så langt har vi ikke merket noen stor effekt på trafikken. Det er nok også fordi svært mange nordmenn har oppdaget de polske perlene. Det fins mange byer med historisk sjel og sjarme, med gamlebyer og sjarmerende torg, hvor man får svært god mat for en rimelig penge. Man får mye for pengene om man legger en weekend tur eller et firmaarrangement til Polen, og det ser vi at mange gjør. Kombinasjonen av kort flytid, billige flybilletter, rimelige hoteller samt at mat og drikke er rimelig gjør at dette frister også mange nordmenn, sier Mathisen.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først