Super-jumboene skal hugges opp

Flere flyselskaper forsøker å kvitte seg med verdens største passasjerfly, Airbus A380. Foto: Airbus

Flyinteresserte legger gjerne ut på store omveier for å få sette seg inn i verdens største passasjerfly, Airbus A380. Likevel vil ingen flyselskaper kjøpe brukte kjempefly som har vært lagt ut for salg, så nå hugges to av dem opp.

Bortsett fra Boeing 747 Jumbojet er det knapt noe fly som har blitt et så stort ikon som europeiske Airbus A380.

Da verdens største passasjerfly kom på markedet i 2005, ble det spådd en stor fremtid. Med plass til over 800 passasjerer og en rekkevidde på 15.400 kilometer ble flyet vurdert som det perfekte svaret på fremtidens behov: store fly som kan fly langt med masse passasjerer.

Etter en lovende start, kjølnet flyselskapenes interesse for flytypen etter hvert. Vel var det stort og kunne ta mange passasjerer, men det var dyrt i drift. Høye drivstoffutgifter og en økende priskrig mot lavprisselskapene ble en skjebnesvanger dårlig miks for A380-flyet.

Nå er flyet blitt så gammelt at de første versjonene dukker opp på bruktmarkedet. To av de første flyene som Singapore Airlines kjøpte er bare 10 år. Likevel får de ikke noe videre liv.

Per Julius Helweg. Foto: Privat

Den norske flyeksperten, Per Julis Helweg, mener å ha svaret på hvorfor:

-A380 er historien om dinosaurene. De kan løfte mye, men de spiser deg ut av huset. A380 er luftens dinosaur, mener han og sikter til de enorme driftsutgiftene som følger med å ha flyet i trafikk.

Eierne har forsøkt å selge de to flyene, men ingen var interessert i å kjøpe dem. For noen dager siden besluttet det tyske investeringsselskapet, Dr. Peters Group, at de skal selge to av sine fly som delefly på grunn av manglende interesse.

– Vi har snakket med flere flyselskaper – bl.a. British Airways og Iran Air – for å tilby dem å leie til meget gunstige priser, men uten hell, sier en talsmann for investeringsselskapet til Reuters.

Sjefen for selskapet, Anselm Gehling, sier til Bloomberg at noen selskap har vært reservert på grunn av den store investeringene slike fly er:

– Selskapene vi har snakket med har vært usikre på fremtiden til flytypen, sier han. Et av de få unntakene for å ta imot brukte fly har vært portugisiske HiFly, som Norwegian ofte bruker når de trenger erstatningsfly, som har leid ett fly for seks år.

Norske Per Julius Helweg sier:

– I vinter lå det an til at Airbus skulle stoppe all videre bygging av A380. Fjoråret gav nemlig ingen nye fly ut i trafikk. Men en bestilling i januar i år fra Emirates på over 30 flymaskiner til en verdi av 16 milliarder USD reddet superflyet videre. Problemet med A380 er at den er rimelig populær blant passasjerene, men er svært dyre i drift, sier han.

Planene for flyet var store da det ble lansert.

– Tanken var shopping og til og med spa om bord, men i realiteten bookes det kun seter. Noen enkelte ruter kan fylle de opptil 600 setene om bord, men hva da med samme rutene på lavkonjekturdager? spør Helweg.

De store asiatiske og europeiske selskapene kjøpte flyet, men ingen av de store amerikanske. Både Air France, Lufthansa og British Airways har sikret seg noen eksemplarer av superjumboen. Andre store kunder har vært i Asia og Midtøsten.

Spesielt har Emirats vært flittig kjøåper, og bruker en spesialversjon av megaflyet på sin daglige rute mellom Dubai og København. Bortsett fra et par besøk i forbindelse med test og PR-tur for Lufthansa, har flyet kun vært i Oslo når et selskap har vært nødt til å gå ned på en flyplass på grunn av bl.a. akutt sykdomstilfelle om bord.

Likte du flysmart24.no? Klikk her og lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først