Lavprisreisende et mareritt for flyplassene

Norwegian, Ryanair og WizzAir er tre lavprisselskaper som vokser raskt og forsyner flyplassene med mange reisende. Foto: Ryanair/Torp/Norwegian

Eksplosjonen i antall lavprispassasjerer er i ferd med å bli et mareritt for flyplassene. Denne voksende gruppen av prisjegere flyr ikke bare billigst mulig, de bruker ikke penger mens de oppholder seg i lufthavnen. Det kan gi økte priser på flybilletter.

Fallende inntekter som følge av flere lavprisreisende har fått flyplasser til å slå på den røde lampen:

Omsetningen i butikkene på flyplassene svikter, og det er inntekter som er livsviktig for flyplassens økonomi.

Den største delen av flyplassenes omsetning kommer ikke fra flyselskapene, men fra den kommersielle virksomheten som butikker, restauranter, parkering og taxfree-handel.

Inntektene fra disse virksomhetene er med på å holde fly-avgiftene nede og dermed gi folk billige billetter. Nå kan denne modellen være truet. Resultatet kan bli at flyplassene må øke avgiftene fra flyselskapene for å hente seg inn økonomisk, og med dyrere flybilletter som et resultat.

Den London-baserte finansavisen Financial Times har tatt for seg flyplass-økonomien, og tallene ser ikke lyse ut:

Mens antall reisende økte med over 7 prosent i 2017, har omsetningen i flyplassbutikkene sunket fra 2,91 britiske pund per passasjer i 2010 til 2,73 i 2016. Det er en faretruende utvikling, og der lavprisbølgen blir brukt som en del av forklaringen:

-Veksten av lavprisselskaper har også bidratt fordi deres kostnadsbevisste passasjerer bruker mindre på flyplassbutikker enn forretningsreisende, Stefano Baronci. Han er kommersiell direktør i den internasjonale flyplassorganisasjonen ACI (Airport Council International).

Når omsetningen per reisende faller, blir ikke utfordringen mindre av at også en annen konkurrent har meldt seg på arenaen og stjeler omsetning fra flyplassbutikkene: netthandelen.

Og som om det ikke skulle være nok, inntektene fra parkering har falt i takt med at ulike tilbringertjenester har meldt seg på markedet og gjort det billigere å reise til flyplassen uten å bruke egen bil.

På norske lufthavner merkes den samme tendensen, og at det har blitt flere lavprisreisende:

– Ja, vi kjenner oss igjen i at det har blitt mer krevende å drive butikk på flyplassene enn før. Årsaken til dette er nok sammensatt. Dels ser vi at netthandel tar en større del av markedet innenfor enkelte kategorier som parfyme og kosmetikk, og dels ser vi at vi har en ny miks av reisende, sier kommunikasjonssjef i Avinor, Kristian Løksa, til flysmart24.no.

I tillegg har det på norske flyplasser dukket opp et nytt fenomen i tak med den økte internasjonale posisjonen særlig Oslo Lufthavn ha fått:

– På våre flyplasser ser vi også at veksten de siste årene i stor grad har kommet fra utlendinger som besøker Norge, og disse handler tradisjonelt mindre på flyplassene enn nordmenn, sier Løksa.

I likhet med Avinor trekker Airport Council International-sjefen også frem netthandelen som sammen med flere lavprispassasjerer som de to viktigste faktorene bak fallet i gjennomsnittlig inntekter:

– Det er ingen tvil om at den fortsatte veksten av nettbutikktjenester vil øke konkurransen for detaljhandelen på flyplassene, og også begrense vekstutsikter for flyplassene, sier Baronci.

Løksa sier at Avinor forsøker å svare på konkurransen med å tilby flere digitale tjenester:

– Blant annet tilbyr vi «klikk og hent» på taxfree, samt online booking av parkering. Videre utvider vi tilbudet vårt til norske og utenlandske reisende gjennom flere konsepter. I det siste året har vi for eksempel fått service som frisør og manikyr ved Oslo Lufthavn, og kinesiske reisende kan nå betale med AliPay i utvalgte butikker, sier Løksa.

Følg flysmart24.no på Facebook