Slik kan Boeings «nye Concorde» bli

Slik kan neste utgave av supersoniske passasjerfly se ut. Foto: Boeing

Verden har ikke hatt et supersonisk passasjerfly siden fransk/britiske Concorde ble satt på bakken for godt i 2003. Men nå kan det se ut som om en etterfølger er på gang.

Når flyfabrikken Boeing nå har lansert en tenkt versjon av et nytt supersonisk fly, blir prosjektet straks seriøst.

Fort skal «nye Concorde» fly, og det skal slå aller tidligere hastighets-rekorder.

Det skal ikke ta mer enn om lag to timer å krysse Atlanteren med en hastighet på 5 Mach. Det tilsvarer  6.125 kilometer i timen.

Dette er vesentlig raskere enn Concord-flyet som brukte tre og en halv time på den samme distansen.

Fabrikken understreker at det slett ikke er sikker at flyet vil se ut slik som de første tegningene, og at det uansett vil ta mange år før den nye «Concorde-versjonen» kan være i luften.

Boeing avslørte sitt foreløpige konsept på en konferanse for American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) i Atlanta denne uken. Da presenterte fabrikken også et databildet av hvordan fabrikken tenker seg at flyet skal se ut.

Kevin Bowcutt, som er sjefforsker for supersoniske prosjekter, var den som presenterte fabrikkens prosjekt og sa at det var med stor glede han kunne presentere et prosjekt som skal kunne flytte mennesker raskere mellom kontinentene.

Men han var samtidig klar over at billettprisen for å reise med et slikt fly vil bli alt for høy til at det kan bli aktuelt for den gemene hop å reise med et slikt fly.

-Det vil derfor være en stor oppgave for en produsent å senke kostnadene kraftig for å kunne gjøre det til et lønnsomt prosjekt, sa Bowcutt.

Et vanlig passasjerfly bruker fort sju timer på ferden mellom kontinentene. For å kvalifisere for betegnelsen supersonisk må flyet komme opp i en hastighet på 1,20 til 5,0 Mach.

Boeings nye prosjekt bruker motorteknologi som er en blanding av jet- og rakettmotor.

Concorde fløy faste transatlantiske flygninger fra London og Paris til New York og Washington, D.C.

Overlydsflyet var i stand til å fly disse strekningene på halvparten av den tiden vanlige kommersielle jetfly brukte.

Men etter et havari i Paris i 2000 hvor 109 mennesker omkom, fulgte flere år med store tekniske problemer. Av hensyn til sikkerheten ble derfor Concorde-flyene satt på bakken for godt i 2003. 24. oktober landet et BA001 på London Heathrow etter den aller siste turen fra New York.

Også et annet supersonisk prosjekt, kalt «Boom», har vært lansert tidligere.

Lik flysmart24.no på Facebook