Passasjerer kastet opp og svimte av i glohett feriefly

Flyet fra Thomas Cook ble stående i flere timer på den greske flyplassen. Det fikk følger for mange passasjerer. Foto: Thomas Cook.

Da charterflyet fra Thomas Cook ble stående på den greske flyplassen, ble passasjerene nødt til å sitte inne i det etter hvert glovarme flyet i tre timer. Mange om bord ble syke, to måtte på sykehus etterpå. I dag beklager selskapet dypt det som skjedde.

Flyet fra selskapet Thomas Cook, skulle ta av fra greske Zante flyplass sist søndag ettermiddag.

Flyet skulle til London, og hadde 214 passasjerer om bord.

Da passasjerene gikk ombord fikk de vite at det ville bli litt forsinket fordi det måtte ha mer drivstoff.

Da tiden gikk og mannskapet ikke gjorde klar for avgang, spurte passasjerene om en oppdatering på situasjonen. De fikk beskjed om at flyet skulle gå «om noen minutter», skriver avisen Express.

Mens tiden gikk ble heten inne i flyet stadig mer plagsom, og flere av passasjerene ble etter hvert kraftig syke. De fikk likevel ikke forlate flyet. Utenfor flyet var det varmt, 29 grader og sol fra skyfri himmel.

Noen kastet opp, andre svimte av. En gravid kvinne måtte få hjelp fra en sykepleier med å puste.

Det hersket panikk-stemning blant andre passasjerer, og etterpå måtte to av passasjerene sendes til sykehus. Videoopptak som er distribuert viser flyplassansatte som bærer ut passasjerer som hadde svimt av i heten.

Enkelte passasjerer fortalte på Twitter at det føltes som å sitte i et 40 grader varmt blikkboks. Passasjerer mente at det bak i flyet var 48 grader varmt.

I dag beklager Thomas Cook det som skjedde, og mener de burde ha latt passasjerene få forlate flyet mens de reparerte det som forårsaket at forsinkelsen ble så lang.

Den mest alvorlige feilen, som gjorde at flyet ikke kunne ta av, var at aircondition-anlegget ikke fungerte.

Avgangen ble etter hvert kansellert. Selskapet har forklart at de lot passasjerene være i flyet fordi de håpet på å kunne reparere anlegget og få flyet raskt i luften. Nå får hver passasjer en beklagelse, og oppfordring til å søke kompensasjon for kanselleringen.

Lik flysmart24.no på Facebook