Vil ha mer shopping om bord, tester ut nye produkter

Kabinansatt Hilde Olufsen i Norwegian sier folk er fornøyd med maten de får kjøpt på flyene. Foto: Kutt-Erik Mikalsen

Den blodige priskrigen mellom flyselskapene tvinger dem til å øke innsatsen for å få folk til å shoppe mer om bord og kjøpe tilleggstjenester i forbindelse med flyreisen. Norwegian tester nå ut nye produkter på enkelte ruter.

Norwegian hadde i fjor en inntekt på 5 milliard på tilleggssalget til de reisende. Nå har selskapet satt seg et langsiktig mål som ikke akkurat er beskjedent: Det skal doble denne inntekten.

Det dreier seg om å få enda flere til å handle mat og drikke om bord. Dessuten å sikre seg inntekter fra salg av seter og bagasje på reisen, samt inntekter fra hotell- og leiebilsalg i forbindelse med reisen.

Derfor lanserer Norwegian nå nye tilbud som man håper skal få folk til å være villige til å åpne lommeboken i enda større grad enn i dag:

-Vi har lansert flere valgfrie tilleggstjenester som prioritert ombordstigning på enkelte flyplasser, og vurderer fortløpende andre tjenester som vil gi passasjerene våre en enda bedre reiseopplevelse, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson til flysmart24.no.

Et helt nytt konsept kan bli rullet ut over hele rutenettet, men som nå er under utprøving i Sverige og Spania.

– Forhåndsbestilling av mat er et prøveprosjekt i Sverige og Spania på noen utvalgte ruter. I bestillingsprosessen vil kunder på de utvalgte strekningene få muligheten til å bestille varm mat fra en egen meny. Etter prøveperioden vil vi vurdere om dette er noe vi skal gå videre med, sier hun.

På verdensbasis ble det solgt tilleggsytelser i fjor for svimlende 82 milliarder dollar. Summen er stadig økende. Nå begynner selv ultra-luksusprofilerte selskaper som Etihad Airways fra Emiratene å ta betaling for ting som var gratis før, for eksempel setereservasjon ved bestilling.

Det er likevel lavprisselskapene som ar gått foran, hele veien. Prinsippet de innførte var at folk skal betale for det de trenger. Punktum. De som ikke har bagasje skal ikke være nødt til å kjøpe en billett der bagasje er inkludert.

Hos Norwegian må reisende som regel betale ekstra for både mat om bord, sete og bagasje – hvis man ikke kjøper billettkategori der dette er inkludert.

I selskapets kvartalsrapport for andre kvartal i år går det frem at mersalget fra folks reiseaktivitet hos Norwegian økte med 19 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.

I rene penger betyr det at hver eneste passasjer om bord på et av selskapets 150 fly betalte 162 kroner for sete, bagasje, mat om bord og gebyrer for kredittkortbetaling.

Det er 26 kroner mer enn i andre kvartal i fjor. Antall passasjerer i samme periode økte med 16 prosent, slik at det gjennomsnittlige forbruket om bord øker mer enn tilgangen på nye passasjerer

I årsrapporten for 2017 går det frem at selskapet har et langsiktig mål om at en femtedel av passasjerinntektene skal være salg av tilleggsprodukter.

Det er ikke småpenger et selskap som Norwegian soper inn på mersalg i dag. For andre kvartal i år ga dette en samlet inntekt på 1,6 milliarder kroner, mot 1,1 milliarder i samme periode i fjor.

I hele fjor omsatte Norwegian for 31 milliarder kroner, 5 milliarder av dette var tilleggssalg  – eller ancillary renevue, som flyselskapene kaller det.