Fem streiker kan ramme Ryanair samme dag

Fredag den 10. august kan bli en dag da mange Ryanair-fly står på bakken på grunn av streik. Foto: Ryanair

Det ene streiken avløser den andre i Ryanair. Den 10. august kan fem streiker ramme selskapet i like mange europeiske land. Flyanalytiker tror at urolighetene vil gå over, men at det vil bli en turbulent periode i tiden fremover.

Det har knapt gåtte en dag uten meldinger om nye streiker og påfølgende kansellering av flyvinger. Så langt har bråket i de ulike landene ikke rammet avgangene til Norge, verken på Torp eller Oslo Lufthavn.

Nå ser det ut til at 10. august kan bli en streike-topp denne sommeren med fare for fem streiker på samme dag. Det er ifølge Mail Online.com snakk om pilotstreiker i Sverige, Irland og Belgia. Også Tyskland og Nederland kan hekte seg på, mener avisen.

Selskapet selv anslår at 200.000 reisende er blitt rammet av den senere tids konflikter, som skyldes uenighet om lønn og arbeidsvilkår først og fremst for selskapets piloter i flere land.

Er Ryanair i ferd med å bli lammet av de vedvarende konfliktene?

-Nei, absolutt ikke, mener luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair.

Elnæs har bedre forutsetning for å uttale seg om selskapet fordi han kjenner det bedre enn de fleste nordmenn.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

Han jobbet ved hovedkontoret til Ryanair i Dublin i nesten et år fra august 2015 og var ansatt som salgs- og markedssjef for selskapet i Norden og Baltikum.

Etter at selskapet for første gang i historien før jul gikk ut og sa at de ville anerkjenne fagforeninger som representanter for sine ansatte, er det blitt gjort avtaler med ansatte i en rekke land.

I det siste har det derimot gått tregere, og ansatt i Spania, Belgia, Irland og Portugal har streiket. Elæs tror ikke den lange og støyende konfliktperioden vil vare så lange:

-Jeg tror ikke at Ryanair har noen planer om å snu i sitt syn på å anerkjenne fagforeninger, men at det blir en turbulent periode fremover for Ryanair, fagforeninger og selskapets passasjerer er jeg helt sikker på, sier Elnæs.

Resultatet tror han blir slik:

– Ryanair og toppsjefen Michael O’Leary visste hva de begikk seg inn på når dette valget ble gjort. Ryanair vil til slutt lande pent og alle parter vil etter forhandlinger komme frem til akseptable avtaler. Det er faktisk ikke et annet alternativ for noen av partene, mener Elnæs.

Derfor tror han på en enighet også i de landene der det i dag er uro, sist nå også med de svenske pilotene:

-Ryanair vil mest sannsynlig komme fagforeningene i møte med deres krav såfremt kravene ikke utfordrer Ryanair sin lavpris forretningsmodell. Selskapet er avhengig av lave kostnader for å kunne tilby lave flypriser. Det er også viktig for Ryanair å ha fleksibilitet til å flytte på fly og mannskap basert på etterspørsel i markedet og best mulig inntjening for selskapet, mener Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook