SAS bruker 27 år gammelt fly i sommer

SAS-krisen fører nå til at selskapet leier inn et 27 år gammel fly i faste oppdrag. Flyet operer også på norsk rute.

Flyet er av typen MD-82, en flytype SAS selv sluttet å bruke for fem år siden. Den siste turen «Nora Viking» hadde var i oktober 2013. Da var en epoke fra 1980-tallet slutt.

Men krisen i SAS, som har ført til over 700 kanselleringer i sommer på grunn av mangel på fly og mannskap, har gjort at selskapet har lett over alt etter leiefly som det kan sette inn for å avhjelpe problemene.

Da dukker bl.a. en 27 år gammel flymaskin av typen MD-80 opp, skriver det danske flynettstedet Check-in.dk.

Flyet eies av det danske flyselskapet DAT som i tillegg til egen ruteflyvirksomhet, driver med utleie av fly til selskaper som mangler flykapasitet.

Det gamle flyet brukes på en rekke europeiske ruter ut fra Danmark, og har også vært brukt på ettermiddagsavganger fra København til Bergen ved flere anledninger – senest tirsdag.

Det har ellers vært på oppdrag i Nice, London og Venezia.

For mange flyreisende er gjensynet imidlertid positivt. Flytypen, kjent for de lange slanke linjene med motorene bak, var svært populære blant mange passasjerer.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, innrømmer at innleide fly ikke alltid har den standarden SAS skulle ønske:

-SAS har gjort en serie med tiltak for å minimere trafikkforstyrrelsene som har rammet passasjerer høysesongen nå i sommer, og kortvarig innleie av fly er blant de tingene. I de tilfeller produktet avviker fra den alminnelige SAS standarden så er selvsagt det beklagelig, men våre reisende skal være forsikret om at vi gjør det vi kan for at flygningene skal gjennomføres som planlagt, sier Johansen til flysmart24.no.

Leieflyet har ennå den opprinnelige malingen på kroppen, fra den gang det var eid av det italienske flyselskapet Meridiana. Dette selskapet eksisterer ikke i dag, det ble solgt og ble omdøpt til Air Italy tidligere i år.

DAT overtok flyet, sammen med tre andre eldre MD 80-fly, fra Italia i slutten av 2017.

SAS har også tidvis leid inn et annet MD 80-fly fra DAT, også dette er i ordinær utleievirksomhet for selskapet.

SAS selv sluttet å bruke denne flytypen i oktober 2013. Selskapet kvittet seg senere med flytypen fordi den ble for uøkonomisk og fordi den var ekstremt lite miljøvennlig.

Den siste MD 80-maskinen ble produsert i 1999, og SAS fikk solgt de siste av sine maskiner i 2015 til et amerikansk leasingselskap. På det meste, rundt tusenårsskiftet, hadde SAS 65 ulike MD-80 maskiner.

Lik flysmart24.no på Facebook