Satser på direkte flyrute på over 20 timer

Qantas vil fly direkte fra Sydney til London, en flyvning på over 20 timer. Foto:Qantas

Det nasjonale flyselskapet i Australia, Qantas, skal starte en helt ny dirkete flyrute som vil bli verdens lengste. Den skal vare i over 20 timer.

Dermed spisses kampen om å ha verdens lengste flyrute nok en gang.

Singapore Airlines er bare uker unna å ta av med det som nå blir verdens lengste, fra Singapore til Newark-flyplassen utenfor New York.

Med en flytid på 18 timer og 45 minutter har flyselskapet fått spesialinnredet et fly fra Airbus, A350 ULR (ultra longe range), som med bare 161 seter klarer å fly strekningen direkte.

Qantas lurer imidlertid i kulissene, og selskapets konsernsjef Alan Joyce gjør det klart at man har ambisjoner om å få i luften et fly som kan fly fra østsiden av Australia og til London.

Det er en flyvning som i så fall vil vare i 20 timer og 20 minutter, og dermed passere Singapore Airlines med god margin. Det vil også kutte reisetiden på denne ruten med tre timer.

Den store utfordringen for Qantas er at det i dag ikke finnes et fly som er i stand til å fly en slik distanse, og som i tillegg skal kunne ta 300 passasjerer, slik Qantas vil.

Derfor har verdens to store flyprodusenter, europeiske Airbus og amerikanske Boeing satt sine folk til å forsøke å komme opp med et ultra langdistansefly, skriver tidsskriftet Aviation Daily.

Overfor magasinet sier Qantas-sjefen at han er klar til å bestille flyene neste år, med tanke på at de skal levers i 2022.

Selskapet har allerede innledet forhandlinger med selskapets piloter om å finne en løsning for en så lang flyrute som det her blir snakk om.

– Vi har i gang meget konstruktive samtaler om dette, sier Joyce.

Nå er Qantas absolutt ikke ukjent med ekstremt lange direkte flyvninger.

Så sent som i vår satte selskapet i gang en 17 timer lang rute mellom Perth og London, en rute som er verdens lengste med en Boeing 787 Dreamliner-maskin. Også den er spesialinnredet for oppgaven.

Aviation Daily mener Airbus vil satse på å løse utfordringen med å en direkterute til London med langdistanseflysuksessen Airbus A350 900 eller 1000, mens magasinet mener Boeing vil jobbe med å forlenge rekkevidden for sin like populære Boeing 777-8.

Lik flysmart24.no på Facebook