Derfor har bedre og raskere fly gitt oss lenger flytid

Flyene er mer moderne og raskere, men flytiden har blitt lenger. Foto: LHR

Nye og superraske fly hjelper lite, flyene bruker lenger tid på sine ruter i dag enn de gjorde for 10 år siden. En fersk britisk undersøkelse avslører hvorfor.

Det er forbrukernettstedet Which som har foretatt undersøkelsen, og har tatt for seg 125 flyreiser for flere ulike flyselskaper denne sommeren.

Resultatet er overraskende:

Av de undersøkte reisene hadde 76 av dem lenger rutetid i dag en de hadde i 2008. Godt over halvparten tar altså lenger tid i dag.

Flyselskapene som har vært med i  undersøkelsen er bl.a. British Airways, Ryanair, EasyJet og Virgin Atlantic.

Ni av elleve av Ryanairs flyturer tok lenger tid i dag enn de gjorde for 10 år siden. Which viser bl.a. til ruten London Stansted – Berlin Schönefeld der flytiden i dag blir oppgitt til å være 10 minutter lenger enn i 2008.

For British Airways var situasjonen den samme:

Selskapets rute fra London Gatwick til JFK-flyplassen i New York tar i dag ifølge ruteprogrammet 20 minutter lenger tid enn for 10 år siden.

Det samme gjaldt selskapets flyvinger til Singapore og Bangkok.

En av Virgins Atlantics ruter, fra London Heathrow til Newark-flyplassen utenfor New York, er opptil 35 minutter lenger.

Forklaringen på dette fenomenet mener organisasjonen er at mange flyselskaper i dag ønsker  skaffe seg et bedre handlingsrom når det oppstår forsinkelser.

LES OGSÅ: Ryanair-pilot besvimte da flyet skulle lande

Keith Mason, som er professor i luftfart management på Cranfield University, sier at det vil oppstå en dominoeffekt hvis et fly blir forsinket.

Utnyttelsen av flyflåten er i dag så høy at selv en liten forsinkelse på et fly vil påvirke flyets driftsskjema resten av dagen. Ved å bevilge seg selv lengre rutetider kan skadevirkningene reduseres.

Et annet moment som Which trekker frem er at selskapene gjerne vil fremstå med så høy punktlighet som mulig. Dette er blitt en viktig konkurransefaktor blant flyselskapene.

Derfor kan statistikken pyntes på når flytiden i rutetabellen blir oppgitt lenger enn det tar å fly distansen.

Til tross for at flyet kanskje forlater avgangsflyplassen forsinket, kan det likevel lande i rute – rett  og slett fordi flyselskapet har lagt inn romslige flytider.

En talsmann for British Airways sier til Which at flytrafikken har vokst betydelig de senere årene og bl.a. skapt problemer med stor tetthet i det europeiske luftrommet.

– I tillegg har tidligere flytider vært for optimistiske, sier BA-talsmannen.

Lik flysmart24.no på Facebook