Tripadvisor: Hver tredje anmeldelse er falsk, hevder avis

Å få positiv omtale på Tripadvisor kan være gull verdt for hoteller og restauranter. Foto: Wikipedia

Den anerkjente britiske avisen The Times har gjort undersøkelser rundt fenomenet med falske anmeldelser på Tripadvisor. Resultatet ble nedslående. Avisen konkluderer med at hver tredje hotell-omtale var falsk for noen av stedene.

Avisen har gått meget grundig til verks og gransket flere titusen anmeldelser der angivelige gjester har besøkt hoteller og restauranter og gitt svært positive tilbakemeldinger som de har publisert på nettstedet.

Konklusjonen er knusende:

Det er mange falske anmeldelser blant de høyest rangerte restaurantene. Blant de som får høyest score er andelen falske anmeldelser dobbelt så høy som blant de stedene som ikke får de beste vurderingene.

Det har også tidligere vært satt frem anklager om uriktige anmeldelser på Tripadvisor, og da gjerne der et hotell eller restaurant har skrevet nedsettende om en konkurrent.

Etter hvert har det også blitt avslørt at enkelte personer har spesialisert seg på å skrive positive anmeldelser mot betaling. Ja, noen av disse har ifølge The Times også gitt kvantumsrabatt hvis oppdragsgiveren var interessert i å kjøpe flere anmeldelser.

Avisen opprettet selv en del falske hjemmesider der den tilbød seg å produsere falske positive vurderinger. De tilbød seg dessuten å skrive negative omtaler av konkurrentene.

Avisen har konfrontert en ikke navngitt hotelleier som ville kjøpe anmeldelser med dette, og han svarer at han ville kjøpe omtale fordi han ikke lenger selv har tid til å skrive dem. Dessuten har han bruk for den ekstra omsetningen disse omtalene gir.

Tripadvisor avviser kritikken fra The Times, og kaller undersøkelsen «dårlig klikk-journalistikk.»

– Vi bekjemper svindel, sier en talsmann for nettsiden og viser til at en italiensk mann nylig ble dømt til fengsel for å ha skrevet uriktige anmeldelser på nettsiden.

Nettsiden skriver at den selv er ekspert på å finne og avsløre falske anmeldelser:

-Hvis vårt innhold ikke bar nyttig og vi ikke tilbyr gode anbefalinger, ville kundene ikke fortsette å komme tilbake til nettsiden vår, sier talsmannen.

Vedkommende mener at teknikken The Times har brukt i saken er «fullstendig upålitelig» siden de ikke har tilgang til den teknologien som skal til for å avsløre juks, mener Tripadvisor.

Lik flysmart24.no på Facebook