Nektet å ta av før piloter fikk plass på første klasse

Flyet til Thai Airways kom to timer forsinket i luften fordi mannskap på frivakt ikke fikk sitte på første klasse. Foto: Wikipedia

Toppledelsen i flyselskapet Thai Airways har blitt tvunget til å komme med en offentlig unnskyldning etter en høyst uvanlig episode på selskapets fly fra Zürich til Bangkok.

Hendelsen, som har skapt oppstyr innad i selskapet og blant kundene, skjedde på selskapets avgang den 11. oktober. Den er blitt kjent gjennom en artikkel i Bangkok Post.

Rute TG 974 ble forsinket i to timer denne dagen. Det store Boeing 747-flyet kunne ikke ta av fordi kapteinen om bord hadde krevd at to av hans mannskap, som reiste passivt hjem på frivakt, skulle sitte på flyets første klasse.

Det var bare et problem knyttet til det: Alle setene i første klasse var opptatt.

Men kapteinen ga seg ikke. Han forlangte at saken ble løst ved at to av de 14 betalende førsteklasse-passasjerene skulle flyttes ned til en lavere standard, til Royal Silk Business. Men ingen av passasjerene sa seg villige til å gi fra seg setene sine, og dermed oppsto konflikten.

Kapteinen nektet å ta av før mannskapet hadde fått sine seter på første klasse. Etter et par timers venting sa et ektepar seg omsider villige til å la seg nedgradere, og flyet kunne ta av mot Thailands hovedstad – kraftig forsinket. Ekteparet mente at de ble holdt som gisler om bord.

Flyet landet på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok en time etter rutetiden.

Ekteparet har klaget til selskapet over behandlingen de fikk, og nå har ingen ringere enn styrelederen i selskapet rykket ut med en uforbeholden unnskyldning. Han har tittelen president og heter Sumeth Damrongchaitham. Sjefen har lagt seg flat og bedt både kundene og offentligheten om unnskyldning.

– Jeg føler sorg, og beklager overfor alle passasjerene som ble rammet av den uprofesjonelle handlingen som forårsaket forsinkelsen. Og jeg beklager overfor passasjerene som ble direkte berørt av seteendringen. Jeg tar ansvar for hendelsen, skriver Sumeth på selskapets Facebook-side.

Han innrømmer at saken har skadet Thai Airways’ omdømme, og forsikrer at hendelsen blir etterforsket slik at noe slik ikke skal skje igjen.

Ekteparet mente at mannskapet burde ha kunnet godta å bli plassert på business class. Piloter på Thai har muligheten til å fly på business- eller første klasse, men bare hvis det er ledige seter.

Den anerkjente flybloggeren One Mile At A Time har i etterkant funnet ut at ingen av de 14 på første klasse hadde betalt ekstra for å sitte der, men var blitt oppgradert fra business class. Men bloggeren understreker at hendelsen likevel var «absurd.»

Lik flysmart24.no på Facebook