Betale for sete er ofte penger rett ut av vinduet

Småbarnsforeldre er ofte redde for å ikke få sitte sammen med barna, og betaler ekstra for bestemte seter for alle. Foto: Wikipedia

Det å kreve betaling fra flypassasjerer som vil sitte sammen har blitt en av de viktigste inntektskildene for mange flyselskaper etter selve flybilletten. Nå avslører en ny undersøkelse at det å betale ekstra for sete er unødvendig hos enkelte flyselskaper.

Det er britiske CAA (Cicil Aviation Authority) som har sjekket hvor stor faren er for at flere som reiser sammen skal bli tildelt seter lang fra hverandre når de kjøper billettene sammen, skriver avisen The Independent.

Konklusjonen er at nesten halvparten – 45 prosent – ville ha blitt plassert sammen også uten at de hadde betalt penger for å bli plassert ved siden av hverandre. Det koster fort i underkant av hundrelappen for å kjøpe sete, en betydelig utgift for en familie.

Etter at flysmart24.no publiserte denne saken tirsdag morgen har flere reisende med Norwegian henvendt seg til oss med den samme historien:

De har kjøpt billett sammen, men opplevd å bli plassert langt fra hverandre i flyet – tilt tross for at flyet har vært lang fra fullt.

– Inntektene fra setesalg er blitt så viktige for selskapene at de nok vil «oppdra» oss passasjerer slik at vi lærer til neste gang og betaler for å bli plassert sammen. De plasserer oss langt fra hverandre med vilje, skriver en leser som har hørt mange andre fortelle akkurat det samme.

Senior kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i Norwegian sier at de som ønsker å sikre seg sitt favorittsete eller ønsker en garanti for å sitte sammen, må betale ekstra for det.

– Vi forsøker alltid å gjøre vårt ytterste for at familier eller mindre grupper som reiser samme får sitte ved siden av hverandre. For å være garantert plass ved siden av hverandre, må man bestille sete på forhånd. Som et eksempel vil det være svært vanskelig å tilrettelegge for at familier og grupper skal sitte sammen når man reiser i høysesong når mange fly er fulle med mindre man har bestilt sete på forhånd, sier hun til flysmart24.no.

Britiske CAA flyselskapene til å være mer åpne og fortelle kundene hvor stor sannsynlighet det vil være for at de blir plassert separat hvis de ikke betaler ekstra.

CAA ser ikke dette som utelukkende et økonomisk anliggende, men viser til at saken har sikkerhetsmessige sider:

Britiske forskrifter for luftfarten sier at forelde og barn bør plasseres sammen for å fremskynde evakuering i tilfelle en nødsituasjon.

CAAs direktør for luftfartspolicy, Tim Johnson, sier til avisen at myndighetene foreslår et nytt rammeverk for luftfarten som skal gjøre det enklere for passasjerene å ta en kjøpsbeslutning.

Samlet bruker britene 1,75 millioner pund på dette hvert år. Spesielt er det mange barnefamilier der foreldrene frykter at barna blir plassert langt vekk fra dem under flyturen, føler seg tvunget til å betale for å sitte sammen. Det er altså, ifølge undersøkelsen, unødvendige utgifter i mange tilfeller.

De britiske luftfartsmyndighetene har analysert ni selskaper, og resultater viser at det er forskjell fra selskap til selskap.

Gebyrverstingen Ryanair er verst her også: Her er det 35 prosent sjanse for at folk som kjøper billett sammen ikke får sete ved siden av hverandre.

Overraskende nok dukker et av de mer luksuriøse selskapene, Emirates, opp som nest verst med 22 prosent, 18 prosent hos Virgin Atlantic og 16 prosent hos flyselskapet Jet2.

Hos britenes nasjonale selskap, British Airways, EasyJet og Thomas Cook er risikoen 15 prosent, mens Flybe og TUI Airways er bare på 12 prosent.

Norwegian er ikke med i denne undersøkelsen, selv om det norske selskapet har vokset seg til en betydelig aktør i England.

Norwegian er blant de som har ledet an i utviklingen av nye tilleggsinntekter (ancillary revenue) i flybransjen. Her er betaling for sete en vesentlig inntektskilde.

Det har de såkalte nettverkselskapene fulgt opp med etter hvert.

I dag er dette normalt å kjøpe billetter hvor alle slike tilleggstjenester koster ekstra også hos de tradisjonelle selskapene som SAS, Lufthansa, British Airways.

Lik flysmart24.no på Facebook