SAS-kampanje utropt til årets beste i USA

Bilde fra SAS-kampanjen som skal vise gleden ved gjensyn. Foto: SAS

SAS’ nye og massive markeds-fremstøt, den over tre minutter lange «Arrivals»-filmen, blir utropt til årets beste kampanje – bare dager etter at den ble lansert.

Filmen blir rost av redaktøren og eieren av en av USAs viktigst reise- og luftfartsnettsteder, Rafat Ali i New York-baserte Skift.com.

Redaktør Ali slår rett og slett fast at den nye SAS-kampanjen er den beste reise-reklamen som er laget i 2018. Det er en reklamefilm som ikke har noe direkte salgs-budskap, men som kun skildrer ankomst-øyeblikk.

Ali skriver at det er lenge siden reiselivet har produsert kampanjer som har vært gode. Denne fra SAS mener han imidlertid «trykker på de riktige følelsesmessige knappene».

– Den viser ikke noe om flyselskapet, og det er en prestasjon i seg selv, skriver han.

Hele den over tre minutter lange filmen viser en serie av møter i ankomsthallen på Kastrup Lufthavn utenfor København.

Hos SAS er man svært begeistret over hvordan reklamefilmen har blitt, og sier at den er spesiell.

– Den skal vise en annen side ved luftfarten. Når vår bransje er i fokus er det ikke sjelden fordi mange mener vi er miljøsvin. Denne filmen skal vise hvilken betydning luftfarten har for oss mennesker. Den gir oss ikke minst gleden av å bringe mennesker sammen.

Her kan du se hele reklamefilmen

– For noen kan det være deres siste reise. For andre kan det være deres viktigste reise. For oss er det viktig å fortelle at det er luftfarten som gir dem den muligheten, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til flysmart24.no.

Johansen forsikrer at alle scenene er autentiske.

– Det er ingen arrangerte møter. Kamerafolkene jobbet i en uke, og så snart de fikk scener som de mente kunne brukes, sprang de etter folkene etterpå for å få deres godkjennelse til at scenene kunne brukes i filmen, sier Johansen.

Kampanjen er en del av SAS’ serie «We are Travelers.» Denne delen av kampanjen er laget av den danske fotografen Peter Funch og filmskaeren Jeppe Rønde.

Lik flysmart24.no på Facebook