Passasjerene har kåret dette til verdens beste fly

Emirates er i dag verdens største operatør av Airbus A380 som er verdens største passasjerfly. For de som reiser på de beste billettene er det egen bar om bord. Foto: Emirates

De reisende elsker det, men flyselskapene er avvisende. Likevel føk Airbus A380 – verdens største passasjerfly – forbi alle konkurrenter da flytypen nylig ble kåret til verdens beste av passasjerene.

Kåringen har foregått i det amerikanske reisemagasinet for forretningsreisende, Global Traveler der 20.000 av bladets lesere har deltatt.

Blant de klassene det konkurreres i er klassen for beste flytype, og der er her Airbus A380 nå troner helt på toppen.

Det som gjør dette valget verdt å legge merke til er at den skjer blant hovedsakelig amerikanske lesere, og på et kontinent der ikke et eneste av landets flyselskap har denne flytypen i sin flåte.

A380, populært kalt «superjumboen», ble lansert for bare 10 år siden da Singapore Airlines tok det første eksemplaret i bruk. Flyet er enormt stort, og kan i maksimalutgaven ta rundt 800 passasjerer.

Flytypen ble straks en superhit blant reisende, og mange reiste store omveier bare for å få anledning til å fly med verdens største passasjerfly.

Det hjalp lite. I dag har de samme flyene tatt veien til opphuggingsplassen, og det meriterte selskapet skal ikke ha flere. De ble for dyre i bruk:

Den norske flyeksperten, Per Julis Helweg, svarte dette da flysmart24.no for en tid siden fortalte at de første utgavene som ble produsert nå er klar for opphugging:

-A380 er historien om dinosaurene. De kan løfte mye, men de spiser deg ut av huset. A380 er luftens dinosaur, mener han og sikter til de enorme driftsutgiftene som følger med å ha flyet i trafikk.

De store asiatiske og europeiske selskapene kjøpte flyet, men ingen av de store amerikanske. Både Air France, Lufthansa og British Airways har sikret seg noen eksemplarer av superjumboen. Andre store kunder har vært i Asia og Midtøsten, ikke minst Emirates som er verdens i særklasse største bruker av megajumboen.

Og hvilke flytyper er det som tapte for A380?

Artikkelen fortsetter under bildet

Norwegian er en stor operatør av flytypen som kom på andreplass, Boeing 787 Dreamliner. Foto: Norwegian

En av dens arvtakere som langdistansefly – Boeing 787 Dreamliner – ble nummer to, mens Europas nye superfly på langdistanse – Airbus A350 – ble nummer tre.

I dag er Norwegian en stor operatør av Dreamlineren, og har per i dag 31 av fly i operasjoner på ulike steder i verden. Den største basen er på Gatwick-flyplassen i London, der selskapet opererer ruter til USA, Sør-Amerika og Asia.

SAS har på sin side bestilt flytypen som havnet på tredjeplass, Airbus A350. Selskapet får det første eksemplaret i slutten av neste år.

I SAS holder man kortere tett til brystet om hvilke ruter de nye flyene skal inn på. A350 har lengre rekkevidde enn dagens A330-modell, som selskapet bruker på de lange flyvningene.

-Hvor vi setter inn A350 er hemmelig inntil videre. Men det er jo rimelig at de blir satt inn på ruter som krever lang rekkevidde, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Her er den fullstendige listen over verdens beste flytyper blant leserne av Global Traveler:

1. Airbus A380
2. Boeing 787
3. Airbus A350
4. Boeing 777
5. Boeing 747
6. Boeing 737
7. Airbus A340
8. Boeing 767
9. Airbus A330

Kilde: Global Traveler

Lik flysmart24.no på Facebook