Familie måtte sitte på gulvet i flyet hjem fra ferie

Britiske luftfartsmyndigheter er koplet inn etter at TUI lot en familie sitte på gulvet under en flytur. Foto: TUI Fly

Reiseselskapet TUI har satt i gang en egen undersøkelse etter at en familie på tre ble tvunget til å sitte på gulvet under en flytur fra Menorca til England. Selskapet har bekreftet at flyet hadde for få seter.

Det er BBC og en rekke andre britiske medier som har fortalt om den oppsiktsvekkende flyturen. Det er strengt forbudt for et flyselskap å la passasjerer sitte usikret i flyet.

Flyturen skjedde for flere måneder siden, men har ikke kommet ut i offentligheten før BBC laget et tv-innslag om saken. Innslaget skal sendes i dag, tirsdag.

Ikke nok med at selskapet selv skal granske saken, nå har også det britiske Luftfartstilsynet fattet interesse for saken.

Familien på tre – to voksne og en datter på 10 år – skulle reise hjem til Birmingham fra Mahon etter et ferieopphold på Menorca.

Da de kommer om bord i flyet oppdager de at setene de har betalt for og fått tildelt, simpelthen ikke er der. Tre seter på raden deres,  41D, E og F mangler rett og slett.

De gjør kabinpersonalet oppmerksom på forholdet, og det er da det oppsiktsvekkende hender:

Barnet blir tilbudt å sitte i det eneste ledige setet om bord, mens de to foreldrene får plass på to klappseter som personalet bruker.

Men så snart flyet kommer i luften, må de to voksne gi fra seg klappsetene fordi personalet trenger området for å drive servering og salg under den flere timer lange flyturen hjem til England.

Eneste løsning blir derfor at de to må sette seg på gulvet der setene deres skulle ha stått. Her tilbringer de deler av flyturen hjem. Etter hvert kommer barnet deres og setter seg sammen med dem.

Da de klaget til selskapet ble de først tilbudt 300 kroner i kompensasjon.

TUI har bekrefte historien, og en talsmann for selskapet sier at det var et flybytte like før turen som forårsaket mangelen på seter. Erstatningsflyet hadde en annen konfigurasjon – et annet antall seter – enn det flyet familien skulle ha reist med.

-Vi er svært lei oss for den den måten saken ble løst på, og vi vil etterforske denne hendelsen. Vi skal også ta kontakt med familien for å gi den vår dypeste unnskyldning og tilby dem å betale tilbake pengene de har betalt for ferien, sier talsmannen.

Familien hadde betalt over 13 000 norske kroner for turen.

Leder av flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, sier i en kommentar til flysmart24.no at selskapets ansatte valgte en lite praktisk og kundevennlig løsning på problemet, til tross for at Skatval tror nettopp det var den opprinnelige tanken:

– De fleste fly har såkalte klappseter tilgjengelig for crew. Enkelte selskaper tillater passasjerer å sitte på disse. Disse passasjerene har eksempelvis status som selskapsansatte eller ikke-betalende. Det er tillatt å bevege seg rundt i flyet utenom visse faser av flygingen. Så lenge setene blir gjort tilgjengelige så snart setebeltlyset blir skrudd på er sikkerhetsprinsipper fulgt, sier Skatval.

Lik flysmart24.no på Facebook