Dette er rutekuttene hos Norwegian

Denne Norwegian-basen, Las Palmas på Gran Canaria, skal legges ned. Konkurransen med bl.a. Ryanair er knallhard. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian legger nå ned en rekke ruter fra Spania til Nord-Europa. En av landets fremste flyanalytikere tror det kan komme flere rutekutt fra det norske lavprisselskapet.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen har torsdag presentert de kuttene som er varslet nå:

Disse vil forsvinne helt:

  • Roma – Gøteborg
  • Roma – Tenerife Sør
  • Roma – Reykjavik
  • Roma – Tel Aviv

 Ruter som får redusert frekvens:

  • Palma de Mallorca – København, fra 14 til 13 ukentlig
  • Palma de Mallorca – Oslo, fra 9 til 8 i uken
  • Palma de Mallorca – Düsseldorf, fra 9 til 7 i uken
  • Palma de Mallorca – Helsinki, fra 7 til 6 i uken
  • Roma – Helsinki, from 6 til 4 i uken
  • Tenerife Nord – Madrid, fra 9 til 7 i uken.

Det var onsdag kveld Norwegian kom med varslet om rutekutt, en avklaring mange hadde ventet på. Som et tiltak for å rette opp en presset økonomi gikk selskapet ut med nyheten om at det legger ned seks baser og kutter flere ruter.

Ved å kutte baser vil de ikke lenger ha mannskap og fly fast stasjonert på disse stedene.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sa til flysmart24.no at det ikke er snakk om å legge ned ruter som er i salg.

Det innebærer at rutene ikke vil forsvinne, men at det vil bli færre frekvenser på de rutene som enten går med tap eller som har svak lønnsomhet. Sandaker-Nielsen peker seg på en del ruter fra Spania til det nordlige Europa, uten å nevne konkret hvilke strekninger det er snakk om.

Torsdag kom listen. (se ovenfor)

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair tror imidlertid ikke at vi har sett den endelige kuttlisten fra Norwegian, selv om en del Spania-ruter skal vekk:

– Jeg tror Norwegian tar de viktigste grepene nå og kutter ruter som går med tap eller for lav rentabilitet. Konkurransen er sterk og økende i Spania og Italia, derfor kuttes ruter til og fra Spania. Det betyr ikke at det ikke vil komme mer, sier han.

LES OGSÅ: Nå er Kjos størst i Norge for første gang

Han mener lavprisselskaper som Norwegian skal være raske ute med å kute ruter som ikke leverer.

– Det er viktig å benytte fly og mannskap der hvor inntjeningen er best mulig for selskapet til enhver tid, sier Elnæs til flysmart24.no torsdag.

Han tror også at en del langdistanseruter vil ryke:

– Ja, jeg vil også tro at marginale langdistanse ruter med Boeing 737 MAX over Nord-Atlanteren følges nøye. Dette er en flytype som godt kan benyttes for eksempel på norsk innenriks og gi bedre marginer for Norwegian. Dette fordi disse flyene bruker 15-20 prosent mindre drivstoff enn hva Boeing 737-800 som benyttes mye innenlands gjør, sier han. Disse rutene går stort sett fra Storbritannia til USA.

Han er derimot forsiktig med å slå fast at nye rutekutt vil ramme de basene som nå skal legges ned:

– At en base legges ned, betyr ikke at det automatisk medfører rutekutt. Disse rutene kan opereres med mannskap fra basen i den andre enden av flyruten. Men jeg tror Norwegian vil sette krav til lønnsomhet og ruter som ikke leverer på det vil være utsatt for å bli lagt ned, sier han.

Norwegian skal spare to milliarder kroner i år. De basene som er bestemt nedlagt med virkning fra april er tre spanske baser: Las Palmas, Palma på Mallorca og Tenerife. I tillegg forsvinner basene i Roma (Fiumicino), på Stewart-flyplassen ved New York samt Providence utenfor Boston.

Langdistansebasene for piloter i Bangkok, Fort Lauderdale i Florida og Amsterdam skal også legges ned.

– Kuttene kommer ikke som noen overraskelse. 2019 ville bli et år hvor Norwegian konsoliderer sin drift etter flere år med sterk vekst. Kostnadskutt og fokus på lønnsomhet og effektivitet ligger i selskapets plan for å levere en positiv bunnlinje i 2019, sier Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook