Navn ble endret på billettene – passasjerene straffet

På underlig vis ble etternavnene på Ryanair-kunder endret etter at bestillingen bar gjort. Foto: Wikipedia

Det irske lavprisselskapet Ryanair har havnet i trøbbel med sine passasjerer igjen. Det har blitt oppdaget at navn på reisende har blitt endret etter billettbestilling. Det har ført til at intetanende kunder er blitt avkrevd sviende gebyrer.

Feilen har rammet passasjerer der billett-bestillingen har omfattet flere enn én person.

Når passasjerene har møtte opp på flyplassen for å sjekke inn på billetter som andre hadde kjøpt og betalt for dem, har de blitt avkrevd 115 pund i gebyr fordi navnene ikke har vært korrekte.

Den ukjente feilen har rammet reisende på samme måte. Nå har økonomi- og forbrukereksperten Martin Lewis i nettstedet MoneySavingExpert.com tatt tak i saken og mener at navneendringen har rammet så mange at feilen umulig kan være tilfeldig:

Selv om riktige etternavn har blitt lagt inn i bestillingen på hver person, har disse blitt endret slik at alle i bestillingen har fått samme etternavn som den som bestilte billettene.

Etternavnet til medpassasjerene har mest trolig blitt automatisk endret etter at bestillingen har vært utført, mener Lewis.

Det kostet dyrt for de som ikke sørget for å sjekke sine billetter før de troppet opp på flyplassen. De ble møtt med saftige gebyrer. Hver måtte punge ut med omtrent 1300 norske kroner hver, fordi de selv ble gjort ansvarlig for navnefeilen.

Ryanair har så langt ikke villet kommentere saken overfor avisen Mail Online. Selskapet har heller ikke villet betale tilbake pengene til de som har blitt rammet.

Lewis har derfor skrevet et brev til Ryanair-sjef Michael O’Leary.

Der ber han flybossen opptre anstendig og betale tilbake gebyrene han mener selskapet urettmessig har krevd.

Lewis skriver i brevet at minst 160 personer har opplevd navneendringen og fått krav rettet mot seg. Han har sendt saken over til det britiske Luftfartstilsynet. Han ber Ryanair svare på om det har vært en teknisk feil inne i bildet. I motsatt fall ber han selskapet redegjøre for hva som kan ha skjedd.

Noen passasjerer fant ut at det var billigere å kjøpe helt ny billett på stedet fremfor å betale straffegebyret.

Ryanair tillater gratis korrigeringer av bl.a. navn på billetten i 24 timer etter at billetten er bestilt. Endringen må gjøres på nettet. Etter denne fristen koster det 115 britiske pund å få utført endringer.

Lik flysmart24.no på Facebook