Reisende kastet opp i voldsomt uvær – slapp å betale

Air New Zealand-flyet kom fra flyplassen i Christchurch. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er uhyre sjelden man hører historier om at flyreisende blir utsatt for så harde belastninger på flyturen at de får pengene tilbake etterpå.

Det skjedde imidlertid på en flyvning på New Zealand sist uke. Det ble en times tid i luften som passasjerene trolig sent vil glemme.

Uværet var så kraftig at mange passasjerer måtte kaste opp under den timelange turen. Det var en så å si konstant og voldsom turbulens, skriver avisen New Zealand Harald.

Flyturen gikk fra den største byen på sørøya, Christchurch i nord til byen Invercargill. Den ligger helt på sørkysten av øya..

Passasjerene fikk beskjed om at det kom til å bli en tøff tur før de tok av. Og det var ikke noe skremmeskudd, skulle det vise seg.

Flyturen gikk fra nord til sør på New Zealands sørøy. Krt: Google

Ristingen startet straks turboprop-flyet hadde tatt av. Under turen hadde de en sidevind på opptil 180 km/t. Dette førte til voldsomme kast på flyet.

– Det kunne holde opp i 10 minutter, men så var det på’n igjen, forteller en av passasjerene – Owen Scott. Han hadde vært på sykehus i Christchurch med sin kreftsyke kone, og de begge skulle hjem.

LES OGSÅ: Tre nye SAS-ruter til USA er mest aktuelle

Underveis holdt kapteinen passasjerene informert om situasjonen, og dette beroliget mange som satt vettskremte i sine seter.

– Det virket som om mannskapet hadde alt under kontroll. Likevel, jeg håper dette var en flytur jeg opplever én gang i livet, sier Owen til avisen.

Etter turen roser passasjerene mannskapet for å ha gjort en utmerket jobb med å klare å gjennomføre flyturen.

Det sto ambulanser klar da flyet landet, der fikk passasjerer som hadde behov for det, hjelp.

Flyselskapet gikk like etterpå ut med en redegjørelse på sine nettsider om flyvingen. De ga også beskjed til alle om bord at de kunne få pengene tilbake og en debriefing, son de som følte behov for det.

Flyselskapet bekrefter avisens detaljer, og sier at de vil betale tilbake pengene fordi turen ble så ubehagelig. Men, sier de, der var en del som ikke ønsket refusjon men ville betale for den transporten de tross alt hadde fått.

Lik flysmart24.no på Facebook