Nå lokker Ryanair piloter tilbake fra krise-Norwegian

Ryanair-boss Michael O'Leary lar ikke en sjanse gå fra seg til å erte Bjørn Kjos. Nå vil han ha pilotene tilbake fra Norwegian. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian klarte i fjor å lokke 140 piloter til seg fra erkekonkurrenten Ryanair med løfte om jobb og bedre lønn. Nå er det Norwegian som må kvitte seg med piloter. Og hvem sier takk for sist? Gjett.

Irske Ryanair lar ikke muligheten til å slå tilbake mot Norwegian gå fra seg.

Norwegian er presset og skal legge ned seks baser, derfor kan ikke selskapet garantere overflødige piloter videre jobb i selskapet. Bl.a. skal Kjos & Co legge ned tre europeiske baser – på Gran Canaria, Tenerife og Palma på Mallorca.

I fjor kunne Norwegian med dårlig skjult stolthet fortelle at piloter fra konfliktfylte Ryanair i stort antall hadde valgt å slutte hos irene og hadde kommet over til Norwegian. Pilotene var ettertraktet av Norwegian, som da hadde sterk fokus på videre vekst trengte sårt flere flygere.

«Vi forstår at folk vil jobbe for oss. Vi tilbyr konkurransedyktige lønnsbetingelser og er i stor global vekst,» sa kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Nettavisen.

Men det var da, og ikke nå. Når Norwegian nå skal slanke operasjonene og har behov for færre flyvere har Ryanair allerede vært ute med agn til pilotene som kan stå uten jobb hos Norwegian: Kom til oss!

På sosiale medier har selskapet lagt ut annonser om at «Norwegian-piloter som blir berørt av basenedleggelse kan sende sin CV til pilot@ryanair.com,» skriver den spanske avisen El Confidencial.

Både Ryanair og Norwegian har satser sterkt i Spania, men Norwegian har som følge av de økonomiske problemene den senere tid innført et spareprogram på to milliarder kroner.

Det har betydd at tre baser i Europa forsvinner og ruter som må legges ned.

Senest tirsdag kom Norwegian med varsel om at det kommer enda tiltak, samtidig som selskapet gikk ut med nyheten om at det skal hente inn tre milliarder kroner i emisjon.

Den spanske avisen som forteller om lokke-annonsene fra Ryanair, skriver også om det paradoksale at også Ryanair er inne i en slanke-prosess og at selskapet derfor ikke er spesielt ivrig etter å ansette nye medarbeidere.

Men i motsetning til Norwegian tjener Ryanair penger i bøtter og spann, de senere årene har selskapets overskudd ligget på rundt 10 milliarder norske kroner. På den bakgrunn har selskapet vært et av de mest lønnsomme flyselskapene i hele Europa.

Lik flysmart24.no på Facebook