Dette kan være slutten for verdens største passasjerfly

Verdens største passasjerfly, Airbus A380, går en svært usikker fremtid i møte. Foto:: Airbus

Den europeiske flyfabrikken Airbus har kjempet med nebb og klør de senere årene for å holde i gang produksjonen av verdens største passasjerfly. Nå kan slaget være tap.

Airbus A380, som flyet heter, opplever nå et tilbakeslag som kan vise seg å bety slutten på det som startet som et av tidenes store flyeventyr.

Golf-selskapet Emirates, velkjent på Oslo Lufthavn, skal være i forhandlinger med Airbus-fabrikken om å endre hele eller deler av en ordre på 53 fly av typen. Selskapet vil heller ha et annen langdistansefly. Det gjelder typen Airbus A350, som bl.a. SAS får i løpet av inneværende år.

Hvis Emirates sier takk for seg, betyr det at Airbus-fabrikkens største kunde og verdens største operatør av flytypen vender tommelen ned for superjumboen. Få eller ingen andre selskaper er interessert i å bestille nye. Dermed kan det være snipp snapp snute for superjumboen.

Ingen har villet bekrefte at en avtale om å endre bestillingen, men nyhetsbyrået Reuters melder med anonyme kilder at Emirates skal være i samtaler med fabrikken om dette. Også Bloomberg melder det samme fredag, og så langt har ingen av partene rykket ut for å avkrefte meldingene. Airbus har i etterkant av disse meldingene sagt at det har forekommet «kommersielle samtaler». Intet mer.

Superjumboens fremtid hviler på Emirates, som er det eneste flyselskapet i verden som fortsatt vil ha mange av denne flytypen. Andre store og globale selskaper, som Singapore Airlines, har solgt ut noen av sine. De skal hugges opp.

I tillegg til usikkerheten rundt Emirates, har også australske Qantas avbestilt åtte A380. Det gir ikke fabrikken akkurat lysere utsikter når det gjelder denne flytypen.

Airbus-fabrikken har jobbet knallhardt for å redde prestisje-prosjektet, uten at andre enn Emirates har bitt på. Andre nye kunder fins rett og slett ikke. Den mektige sjefen i IAG, Willie Walsh, sa fredag at Airbus må kraftig ned i pris dersom det skal være aktuelt for British Airways å kjøpe flere av flytypen. 

Blant publikum har flyene vært en hit med sine romslige kabiner, god benplass hos de fleste selskapene og ikke minst følelsen mange liker når de får fly verdens eneste dobbeltdekker. Flyet har to komplette passasjerdekk, og hadde sin første kommersielle flyvning for Singapore Airlines i 2007.

For flyselskapene har flytypen derimot vært en stor skuffelse. Vel kan de frakte mange passasjerer, mellom 425 og 850 avhengig av innredningen av kabinen, konfigurasjonen. Driftsutgiftene med de fire motorene er imidlertid ikke gode nok for selskapene som ikke legger ikke flere bestillinger.

Bortsett fra Emirates, som er verdens største operatør av flytypen. Selskapet har gjennomgått en meget raskt global vekst de senere årene og har i dag 50 fly av denne typen i sin flåte. Lufthansa, Air France og British Airways er alene i Europa om å ha flytypen i fast rutetrafikk, men ikke et eneste amerikansk selskap har valgt å satse på den.

Det fins kun én rute med A380 i Skandinavia, og det er Emirates rute mellom Dubai og København.

Lik flysmart24.no på Facebook