Superjumboen vil være i luften i 15-20 år til

Luksusliv på fly. Emirates skal operere sine Airbus A380-fly til langt inn i 2030-årene. Her er flyets bar-område. Foto.Emirates

De som har et ønske om å fly verdens største passasjerfly, Airbus A380, før flytypen fases ut av trafikk, kan senke skuldrene. Verdens største eier av Superjumboen lover at flytypen vil være i drift langt inn i 2030-årene.

Torsdag kom meldingen som de fleste har ventet på en stund nå: Airbus-fabrikken har besluttet å stanse produksjonen av kjempeflyet fordi salget er for dårlig.

Meldingen kom ikke uventet, men skapte likevel en smule panikk blant flyentusiaster som fryktet at de ikke fikk oppleve gigantflyet før det blir satt på bakken. Blant annet på den norske utgaven av flybloggen Insideflyer.no ga noen uttrykk for at det nå haster med å få testet flyet.

-Da er det bare å booke seg en tur til Østen i høst med A380, skrev en på bloggen, mens andre igjen var raskt ute med å berolige sine likesinnede med at flytypen nok kommer til å være i drift i mange år ennå.

Det kan bl.a. Emirates skrive under på.

A380-eventyret går mot en slutt, selv om historien om Superjumboen så ut til å bli en kjempesuksess da det startet for over 10 år siden. Emirates skal ha 14 flere A380-fly frem til slutten av 2021, da vil selskapets flåte av verdens største passasjerfly bestå av 123 eksemplarer. Etter det er det slutt.

Men fortvil ikke, dere som ikke har fått reist med flyet ennå, men som har et intenst ønske å få gjøre det før det er slutt.

Det Dubai-baserte flyselskapet Emirates er den største operatøren av Airbus A380-flyene i verden. Like etter at kunngjøringen kom om at produksjonen skal stanses, rykket styrelederen for den store flyselskapet ut med en kunngjøring om at det er lenge til flytypen er borte hos Emirates:

-For oss er A380 et flott fly som er elsket av våre kunder og vårt mannskap. Vi har vist hvordan folk virkelig kan fly bedre, og Emirates har satt standarder for det ved å introdusere kundeopplevelser som er unike for A380 – som våre salonger og bad med dusj. A380 vil forbli en søyle i vår flåte godt inn i 2030-tallet, sier Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum i Emirates Airline Group.

Han forsikrer også at det heller ikke blir snakk om å renonsere på kvaliteten og servicen om bord på flytypen:

-Nei, Emirates vil fortsette å investere i våre ombordprodukter og tjenester, slik at våre kunder kan være sikre på at Emirates A380-opplevelse alltid vil være topp, sier han.

Selskapet er det enste som operer flytypen inn og ut av Skandinavia. En spesialversjon av A380 flyr hver dag mellom Dubai og København. Den har kun økonomi- og businessklasse, og mangler derfor selve juvelen i produktet – den eksklusive første klasse med egne barer og bad med dusjer fins. Flyet tar 615 passasjerer.

Det er beslutningen i Emirates som ble spikeren i kisten for dette superflyet. Etter at det kom i salg ved årtusenskiftet var etterspørselen tilsynelatende stor. Mange selskaper, spesielt de som opererer i de folkerike landene i Asia, betakket seg etter hvert fordi flytypen ble for dyr i drift.

Airbus så for seg at dette skulle bli verdens mest populære storfly etter Boeing 747 Jumbojet, men det slo ikke til. Når produksjonen stanses i Frankrike i 2021 vil det være produsert 251 fly for salg, menns Jumbojet’en er solgt i over 1500 eksemplarer.

Blant publikum har flyet imidlertid vært en stor hit, og mange har innrømmet å ha flydd store omveier for å få fly med superjumboen. Som et konkret svar på dette har Airbus laget en egen nettside for de som vil lete opp muligheten for å fly A380 på hele eller deler av en reise.

Nettsiden finner du her og den viser vi hvordan du enkelt kan finne nærmeste A380-avgang, og det med start fra norsk flyplass.

I stedet for Airbus A380 skal Emirates kjøpe andre flytyper. Det er ikke småtterier det er snakk om, det dreier seg om 40 styrker av flytypen Airbus A330-900 og  30 fly av typen Airbus A350-900. Sistnevnte har også SAS bestilt, og skal få det første flyet i løpet av slutten på inneværende år.

Lik flysmart24.no på Facebook