– Storsatsing i Norge og Skandinavia vil gi prisfest

Om et år kan Rayanair ha base i København. Da står Skandinavia for tur. Foto: Ryanair

Ryanair er på vei til å satse stort i Skandinavia og vil snart komme inn og slåss med SAS og Norwegian på rutene mellom de skandinaviske hovedstedene.

Dette scenariet trekker landets mest sentrale luftfartsanalytiker, Hans Jørgen Elnæs, opp overfor flysmart24.no. Han har selv bakgrunn i Ryanair, og han tror det siste duopolmarkedet i Europa – Skandinavia – står for fall. Det kan ende i en heftig krig mellom SAS, Norwegian og Ryanair der irene vil slå til med kjente virkemidler:

– Det største markedet her er Norge. Konkurransen kommer, og dagens duopol mellom SAS og Norwegian kommer til å være en saga blott om to-tre år. Ryanair vil nok forsøke å «krige» seg inn for å ta markedsandeler ved hjelp av meget lave billettpriser. Først på rutene til og fra hovedstedene, sier Elnæs i selskapet Winair.

Bakgrunnen for Elnæs’ spådom er det faktum at Ryanair nå jobber for å gjenetablere sin base på Nordens største flyplass, Kastrup ved København.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da selskapet for noen år siden forsøkte å etablere seg på flyplassen med fast stasjonerte fly og mannskap ble de nærmest kjeppjaget av dansk fagbevegelse som nektet å utføre bakketjenester før selskapet inngikk tariffavtale med de ansatte.

Det var uaktuelt da, men i dag inngår selskapet lønns- og arbeidsavtaler med piloter og kabinansatte over hele Europa. Det vil også skje i Danmark dit selskapet har sagt at de skal tilbake, og vil kunne åpne base der om et års tid.

Det vil bety at Ryanair får muligheten til å kaste seg ut i konkurransen med SAS og Norwegian med full tyngde i et av Europas mest lukrative markeder:

-Ryanair vil nok komme først i gang på det vi kaller for hovedstadstriangelet – rutene mellom København, – Stockholm og Oslo – når basen på Kastrup er på plass, sier Elnæs.

I dag er dette ruter hvor SAS og Norwegian opererer alene, etter at flere utfordrere gjennom tidene har forsøkt å utfordre den dominerende posisjon som spesielt SAS har hatt. Derfor opplever de reisende at det er unormalt høye priser på de korte strekningene mellom de tre hovedstedene.

De høye prisene vil bli utfordret så snart Ryanair er på plass, tror Elnæs og spår prisfest for de reisende fordi SAS og Norwegian kommer til å måtte sette ned prisene for å holde på passasjerene når Ryanair kommer inn:

– Hverken SAS eller Norwegian er interessert i å miste markedsandeler eller få redusert billettprisene på hovedstadstriangelet. Derfor vil de bruke alle tilgjengelige midler for å slå tilbake mot et Ryanair angrep. En slik situasjon vil bli til stor glede for alle som reiser på disse rutene, billettprisene vil nok falle dramatisk. Så gjenstår det å se hvem som blir stående igjen som vinner, sier Elnæs.

Effekten av de nye skattereglene, som gjør private fordeler av jobbreiser betalt av arbeidsgiver skattepliktige, er et fenomen som kan påvirke situasjonen. Effekten er foreløpig ukjent.

Elnæs tror imidlertid også at det irske lavprisselskapet vil støte på utfordringer. Spesielt i forhold til SAS der mange passasjerer etter Elnæs’ mening velger å fly med SAS for å få bonuspoeng, fast track og lounge-tilgang fremfor å velge et flyselskap hvor man ikke kan oppnå private fordeler av jobbreisingen:

-Derfor vil de største utfordringene Ryanair kommer til å møte på hovedstadstriangelet bli lojaliteten som både forretnings- og fritidsreisende har til primært SAS og EuroBonus. Det vil til en viss grad overstyrer høye billettpriser, mener Elnæs.

Hos Norwegian tar man varslet om Ryanairs inntreden på inter-skandinaviske ruter med en viss ro:

-Vi synes at konkurranse er bra fordi det tjener de reisende. Våre kunder liker våre tilbud i form av konkurransekraftige priser og et stort rutenett til attraktive destinasjoner både innen og utenfor Europa, sier Charlotte Holmbergh Jacobsson som er presseansvarlig hos Norwegian.

Ryanair har hatt en voldsomt vekst i Skandinavia etter at de opprettet ruter til Kastrup, der selskapet raskt vokste seg ti posisjonen som tredje største flyselskap på lufthavnen.

På Oslo Lufthavn har man begrenset satsingen til to ruter, til London og Vilnius. De laveste prisene til London ligger på under en femtilapp hver vei, og dette har skapt et marked der prisene er konstant presset. Selskapet operer derimot ikke på Arlanda ennå, men har en stor base på flyplassen i Skavsta, sør for den svenske hovedstaden.

Lik flysmart24.no på Facebook