Fikk navnet Lunken på billetten – straffet med gebyr

Passasjeren fikk et navn i billetten som betyr Lunkent vann. Det ble straffet med gebyr hos selskapet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Irske Luke Bradley skulle reise med Ryanair, men da han skulle sjekke billetten oppdaget han at navnet hans var blitt endret til Lukewarm Bradley. Selskapet avviste å ha gjort noe feil, og ila mannen et gebyr på 1000 kroner fordi navnet ikke var riktig bokstavert.

Irens reagerte med vantro på det som hadde skjedd. Lukewarm betyr rett og slett lunken.

Bradley selv mener det er flyselskapets stavekontroll som må ha slått til i dette tilfellet, og han forsikrer at han la inn riktig navn da han bestilte og betalte billetten.

Det nyttet lite at sjefen for selskapets kundesenter innrømmet overfor Bradley at Lukewarm ikke er noe fornavn. Det var lite han kunne gjøre, sa han.

De forlangte at mannen skulle betale 100 euro (980 norske kroner) i gebyr for å få korrigert feilen fordi navnet var feil i billetten. Billetten til Manchester som Bradley hadde kjøpt, kostet bare 50 euro.

Slik så mannens billett ut. Foto: Skjermdump

Mannen har gått ut på Twitter med sin historie, og høster stor sympati.

Han adresserte meldingen direkte til Ryanair-sjef Michael O’Leary, og skrev at «ingen i hele verden heter Lukewarm.»

LES OGSÅ: Jobbet som pilot i 20 år på falske papirer

Til den britiske avisen The Independent sier et talsmann for selskapet at det er kundens eget ansvar å påse at navnet er riktig stavet og at reisende har 48 timer på seg til å rette feil gratis etter bestillingen.

De henviser til at mannen i dette tilfellet ba om en navnekorrigering først ni dager etter bestillingen. Selskapet selv innrømmer at det av og til kan være billigere å kjøpe helt ny billett enn å betale gebyr for endring av feil.

Det er absolutt ikke første gang at noe slikt har skjedd hos Ryanair. I en rekke tilfeller de seneste månedene har reisende oppdaget at navnene har blitt forandret i billetten etter bestilling.

For noen uker siden oppsto denne feilen hos 160 reisende der det var flere personer på samme bestilling.

Etter at billettene var kjøpt, ble alle etternavn automatisk endret slik at alle fremsto med samme etternavnene. Resultat?

Skyhøye gebyrer når de skulle sjekke inn.

Lik flysmart24.no på Facebook