FBI tungt inn i etterforskningen av Max-flyene

Max-flyene produseres og testes på Boeing-fabrikken i Renton utenfor Seattle. Bildet er hentet fra en video som du kan se nederst i artikkelen. Foto: Boeing

Etterforskningen som er innledet for å finne ut hva som skjedde da ulykkesflytypen Boeing 737 Max fikk sin godkjennelse, blir nå styrket med store mannskaper fra FBI.

Dette innebærer at saken får en dramatisk mer alvorlig utvikling.

FBI skal ifølge avisen Seattle Times finne om det har skjedd noe kriminelt i forbindelse med prosessen.

Ifølge avisen har FBI stilt til rådighet «betydelige ressurser etter en forespørsel fra agenter i USAs transportdepartement, DOT.»

Undersøkelsen av Boeings godkjennelse av flytypen, som Norwegian har 18 stykker av, blir utført av agenter fra DOT, det amerikanske transportdepartementet. Det er imidlertid USAs justisdepartement som har det øverste ansvaret for aksjonen.

Søkelyset er rettet mot det føderale amerikanske luftfartstilsynet, Federal Aviation Administration, som i sin tid godkjente flyet og som nå får sitt arbeid med å sertifisere flytypen etterforsket også av politiet.

Rene kriminal-undersøkelser i amerikansk luftfartsindustri forekommer ifølge avisen svært sjelden, og har tidligere vært knyttet til saker der man har mistenkt aktører for å føre opp falske opplysninger om flyproduksjon og flyoperasjoner.

Seattle Times har, på grunn av sin geografiske tilhørighet i samme distrikt som Boeing-fabrikken ligger, er kjent for å ha svært gode kilder i fabrikkmiljøet.

En utløsende faktor for at FBI nå har blitt koplet inn i saken er avisens avsløringer for et par dager siden at FAA skal ha overlatt til Boeing selv å godkjenne sikkerhetstester av flyet.

Da FFA senere satte sitt godkjent-stempel på flytypen skal det ha skjedd etter en standardprosess der FAA ikke hadde mulighet til stille detaljerte spørsmål.

Etterforskningen skjer etter at to av flytypen Boeing 737 Max styrtet med få måneders mellomrom. Begge havarerte like ette avgang, og det er funnet likheter mellom disse to ulykkene.

Det amerikanske transportdepartementet skal ha begynt å interessere seg for godkjenningen av flytypen allerede etter den første styrten, et Lion Air-fly som havarerte i oktober i fjor og der 189 mennesker mistet livet.

Den ble siden utvidet da også et Max-fly fra Ethiopian Airlines styrtet 10. mars og der 157 mennesker døde.

Slik presenterer Boeing selv 737-flyet:

Lik flysmart24.no på Facebook