Terrorfaren borte – snapper feriereisende fra Spania

Mens interessen for Spania synker, vokser nordmenns lyst til å reise til Tyrkia på pakketur. Foto: TUI

De to store pakkereisearrangørene Ving og TUI opplever sterk vekst i salget av feriereiser til Tyrkia denne sommeren. – Etterspørselen er høy, melder TUI.

Mens Apollo overrasket mange med å kansellere sine charterturer til Tyrkia foran sommeren på grunn av lav etterspørsel, opplever konkurrentene en annen situasjon:

– Tyrkia er det markedet som er i sterkest vekst hos oss, sier informasjonssjef Nora Aspengren i TUI (tidligere Star Tour) til flysmart24.no. Også Ving melder om kraftig salgsvekst til landet.

– For oss trigger Tyrkia like mye som forventet, sier hennes kollega i Ving, Siri Røhr-Staff.

Det generelle salget av feriereiser i sommer har vært langt tregere i år enn tidligere.

Mens salget av ferieturer til den evige norske feriefavoritten Spania faller en god del foran denne sommeren, opplever reiseselskapene derimot en økt etterspørsel etter ferieopplevelser til Tyrkias kyst i sør. Her ligger feriestedene på rekke og rad øst og vest for storbyen Antalya – bl.a. Alanya, Side og Kemer.

Dette har tradisjonelt alltid vært det området av landet som har tiltrukket flest nordmenn.

På grunn av urolighetene og terroren i landet før noen år siden, falt interessen for å feriere i Tyrkia som en stein. Etter at terroren har avtatt og den politiske situasjonen har blitt roligere, har turistene begynt å komme tilbake.

Landet oppleves som solsikkert og med et langt lavere prisnivå enn tilfellet er i konkurrerende ferieland, ikke minst gjelder dette Spania. Dessuten er Tyrkia kjent som et ferieland med høy standard på hotellene.

Selv om Spania fortsatt er det største enkeltmarkedet for nordmenn, har Tyrkia sving seg opp og er nå blant bestselgerne både hos Ving og TUI. Tyrkias vekst skjer imidlertid fra et lavere nivå enn Spania:

– Vi har mer enn doblet vår kapasitet sammenlignet med i fjor. Per i dag har vi 28 prosent vekst i antall bestillinger sammenlignet med samme tid i fjor, så etterspørselen er høy hos oss. Det er godt å se at nordmenn velger Tyrkia igjen, sier Aspengren i TUI.

Hos Ving er det også god driv i Tyrkia-salget, selv om det ennå er et stykke igjen til fulle fly:

– Så langt er salget opp 33 prosent mot i fjor, og vi har økt kapasiteten vår med nærmere 60 prosent. Så for oss trigger Tyrkia like mye som forventet. For alle de som er på utkikk etter en ferie hvor de får mye for pengene er Tyrkia perfekt. Deilig mat, god service og høy kvalitet på bosteder er stikkord, sier Røhr-Staff i Ving.

Lik flysmart24.no på Facebook