Forsatt mekling – SAS kansellerer også torsdag

SAS håper å være er på vingene som normalt igjen etter pilot-streiken torsdag ettermiddag. Onsdag står fly parkert på Gardermoen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Torsdag morgen sitter partene i SAS-konflikten fremdeles i mekling hos Riksmekleren i Oslo. Den siste offisielle meldingen kom onsdag kveld. Da var det stor vilje til å finne en løsning hos begge parter, men fortsatt stor avstand.

Lederen i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, sa til pressen torsdag formiddag at han var mer optimistisk nå enn onsdag på at det går mot en løsning. Han har ellers ikke anledning til å si noe om selve meklingen, det er det kun riksmekleren som skal.

Klokken 11 onsdag startet ny mekling for å få løst den bitre pilotstreiken i SAS. Litt over en time senere kom det melding fra SAS om at også 280 avganger på torsdag er innstilt.

I motsetning til før var innstillingene imidlertid begrenset til klokken 14 på torsdag. Dermed håpet SAS på en løsning før dette, og at flyene kunne være i luften som normalt igjen fra torsdag ettermiddag.

Onsdag kveld kom imidlertid en kontrabeskjed: Nå innstilles også flyvingene torsdag ettermiddag inn, og selskapet oppgir denne gangen ikke noe tidspunkt for når de nå håper at konflikten kan være over og trafikken være i gang igjen.

Etter at pilotene har streiket siden fredag, ble partene overraskende innkalt til meklingsmannen i Oslo på 1. mai. Pilotene mekler med representanter både fra Norge, Sverige og Danmark.

-Jeg har alltid tro på en løsning, men det er krevevende, sa riksmekler Mats Wilhelm Ruland til NTB før meklingen startet ved 11-tiden.  

Når meklingsmannen ser grunn til å kalle inn partene i en slik situasjon, betyr det at det ansees som godt grunnlag for at det skal finnes en løsning. I motsatt fall kan en slik innkalling, som ender i at meklingen bryter sammen nok en gang, resultere i en enda mer bitter konflikt som vil vare enda lenger.

Når meldingen om flere kanselleringer kom onsdag kveld og etter at partene hadde meklet i nesten 12 timer, betyr det at mye gjenstår før det eventuelt kan nærme seg en løsning.

– Det er gledelig at partene nå endelig møtes til mekling, og det er bare der løsningen kan finnes. Vi følger forhandlingene og tar beslutningene løpende, sa Karin Nyman som er kommunikasjonsdirektør i SAS da meklingen startet.

Pilotene har streiket siden fredag i forrige uke, og konflikten har rammet flere hundre tusen passasjerer. Bare onsdag, på 1.mai, ble 504 flyavganger innstilt med den følge at 47 000 reisende ikke kom av gårde slik de skulle.

Til tross for de mange kanselleringene har SAS klart å finne løsninger for svært mange, som har vært sendt av gårde med andre flyselskap. SAS har ikke minst brukt selskapene i sin egen allianse. Star Alliance. Men også selskaper utenfor alliansen og  i direkte konkurranse med SAS, som British Airways, KLM og Air France har blitt benyttet.

Artikkelen fortsetter under bildet

Mens meklingen mellom pilotene og SAS pågår, er det fortsatt køer foran skranken til SAS på Gardermoen onsdag ettermiddag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I tillegg har tre av ti SAS-fly flydd som normalt. Dette gjelder bl.a. SAS’ datterselskap i Irland, SAS Ireland, som trafikkerer ruter fra England og Spania og inn til Norge, og resten av Skandinavia.

Dessuten leier SAS inn kapasitet fra flere regionalselskaper som flyr på de litt passasjertynne rutene, bl.a. gjelder dette irske City Jet som er ofte å se også på norske flyplasser.

Streiken oppsto etter at meklingen mellom pilotene organisert i Norsk Flygerforbund og Parat og arbeidsgiverne i NHO Luftfart brøt sammen natt til fredag. Det kom fordi det var  sterk uenighet om viktige deler av en ny kollektivavtale og om forhold som lønn og vaktbelastning for deler av pilotkorpset.

Mens SAS-streiken har ført til at de fleste flyene har vært på bakken, har Norwegian skrudd opp prisene kraftig og dessuten satt opp en rekke ekstraavganger – også i dagene fremover. At selskapet har økt prisene har blitt kraftig kritisert av mange passasjerer.

Norwegian har svart med at det er tilbud og etterspørsel i markedet som avgjør prisnivået. Prisene har imidlertid vært så høye at selv forretningsreisende har takket nei, og heller avlyst reiser. Det har ført til at mange Norwegian-fly har gått med tomme seter.

Lik flysmart24.no på Facebook