– Kundene er tilbake hos SAS straks streiken er over

Passasjerene glemmer fort og vil komme tilbake til SAS når streiken er over, tror flyekspert. Foto: Anders Martinsen

Ekspert på luftfart, Espen Andersen på handelshøyskolen BI, tror ikke problemene pilot-streiken har påført tusenvis passasjerer de senere dagene, vil bety at folk flykter fra SAS i fremtiden.

– Det kommer ikke til å skje. Folk glemmer fort, og når streiken er over vil passasjerene også komme tilbake, sier Andersen til flysmart24.no.

Andersen er førsteamanuensis ved BI og har god innsikt i luftfarten etter å ha fulgt bransjen på nært hold i mange år.

Flere hundre tusen passasjerer har blitt rammet av konflikten som har satt sju av ti SAS-fly på bakken.

Andre analytikere har hevdet at den omfattende konflikten vil påføre SAS et så stor omdømmetap, at det vil skade selskapets fremtid ved at færre vil reise med selskapet.

Espen Andersen. Foto: BI

Det er Andersen helt sikker på ikke vil skje, og mener at det er andre ting som er avgjørende for folks valg av flyselskap.

– Det er ingen flyselskaper som lever av omdømme. Det eneste som kan svekke omdømmet slik at folk mister tillit til et flyselskap er hvis det kan stilles spørsmålstegn ved sikkerheten. Ellers er det pris og service som avgjør, mener Andersen.

LES OGSÅ: SAS avviser alle krav om kompensasjon fra reisende

Han viser til at folks harme også tidligere har rammet SAS’ konkurrent Norwegian når det har opplevd streik eller andre trafikkforstyrrelser. Mange har i slike den opphetede situasjonen forsverget at «de aldri skal sette sine ben i et Norwegian-fly mer».

Det har vist seg å være glemt straks situasjonen har vært normalisert, og absolutt ikke ført til at færre nordmenn har reist med selskapet.

Han har heller ikke tro på at SAS’ mest lojale kunder, de som har gull- og diamantkort hos selskapet, vil gå over til andre konkurrenter i fremtiden fordi de mener SAS ikke er pålitelig nok.

Disse passasjerene har vital betydning for selskapets økonomi, i det et anslag tilsier at disse utgjør rundt 12 prosent av de totalt reisende, men står for 70 prosent av billettinntektene.

– Disse vil også komme tilbake, og reise med SAS som før. Når konflikten er over er det igjen bonuskortet som bestemmer hvilket selskap de reiser med. Og da blir det SAS – som før, mener Andersen.

Terje Berge, kommersiell direktør for Finn Reise, er helt enig med Andersen:

-Nordmenn glemmer fort og kundene til SAS kommer tilbake etter streiken. Kundene som har betalt mye ekstra til Norwegian under streiken, og føler seg utnyttet, kommer etter streiken til å reise med Norwegian som vanlig selv om det alltid er noen få unntak, mener Berge.

Partene sitter ved middagstider torsdag fortsatt i mekling i Oslo. Meklingen, der alle tre pilotforeningene i Skandinavia deltar, startet ved 11-tiden onsdag 1. mai.

SAS har kansellert alle avganger også torsdag. Bare ruter som flys av selskapets irske datterselskap, SAS Ireland og innleide flyselskap, går som normalt

Streiken oppsto etter at meklingen mellom pilotene organisert i Norsk Flygerforbund og Parat og arbeidsgiverne i NHO Luftfart brøt sammen natt til fredag.

Det skjedde fordi det var sterk uenighet om viktige deler av en ny kollektivavtale og om forhold som lønn og vaktbelastning for deler av pilotkorpset.

SAS har klart å finne løsninger for svært mange av de rammede passasjene som har vært sendt av gårde med andre flyselskap. For innenriksreisende har alternativet til en kjapp flyreise vært at de har måttet tilbringe timevis i buss til sine reisemål.

Lik flysmart24.no på Facebook