Flysjef: Grensen nådd for hvor trange flyene kan være

Nå kan plassen for de reisende ikke bli trangere, mener sjefen for United Airlines. Foto: American Airlines

Toppsjefen for et av verdens største flyselskap, amerikanske United Airlines, innrømmer nå at en grense er nådd for hvor trangt flypassasjerene kan sitte.

– Vi nærmer oss et punkt der vi ikke kan krympe seteavstanden mer, sier CEO for United, Oscar Munoz.

Det er i et intervju med det amerikanske tv-selskapet ABC at den mektige flysjefen vedgår at dagens flyopplevelser ikke lenger er like positive for kundene.

For å kunne gi stadig billigere flybilletter har flyselskapene de senere årene stappet stadig flere seter inn i flyene, med den følge at plassen for passasjerene har blitt redusert. Komforten kan oppleves plagsom for mange, særlig på litt lengre turer.

Det er United-sjefen helt enig i, og at man nå nærmer seg en grense for liten benplass.

Oscar Munoz. Foto: United Airlines

Han sier at mens en flyreise før var oppfattet som en spennende opplevelse, har den nå endret seg til noe han omtaler som «en arbeidskrevde prosess» og en påkjenning:

– Flyreisen har blitt veldig stressende, helt fra du drar hjemmefra, for å komme deg til flyplassen og til du har passert sikkerhetskontrollen. Når du sitter i setet er du møkk lei alt, sier han og mener det da hjelper lite at selskapet byr på kaffe og et kakestykke.

Fenomenet med stadig trangere fly er ikke ukjent i Europa heller. Som i USA har mange flyselskaper nå stappet inn så mange seter som praktisk mulig i sine fly, for å presse flere betalende passasjerer inn i flyene og senke prisene.

I  USA har det pågått en debatt lenge om hvor trange flysetene kan være. Det er benplassen som har vært fokusert, og den kan i USA være så liten som 28 tommer hos enkelte lavprisselskap.

Det har skapt en debatt i Kongressen om det skal komme en føderal lov som setter grenser for minsteavstand mellom flysete. Det er ikke bare passasjerens ve og vel man tenker på, men også sikkerhetsaspektet rundt hvor lang tid det skal ta å tømme et fly i en nødsituasjon. Passasjerene sitter så trang at det kan ta for lang tid å få dem ut.

Selv om seteavstanden varierer fra selskap til selskap er det vanligste mellom 29 og 31 tommer. I den mest brukte flytypen hos Norwegian – Boeing 737-800 – er avstanden mellom seteryggen og setet foran 29 -31 tommer, ifølge Seatguru.

For SAS’ vedkommende er den mest bruke flytypen i Norge også Boeing 737-800. Her er seteavstanden   noe bedre, på 30 – 32 tommer. Flytypen som nå fases inn på kort- og mellomdistanse hos SAS, Airbus A320neo, er seteavstanden 30 – 31 tommer.

En av de skandinaviske aktørene innen reiselivsbransjen som har vært mest kritisk til utviklingen av flyproduktet er danske Flemming Poulsen, som er redaktør for reisenettstedet FinalCall.Travel.

Han har fulgt nøye det han omtaler som flyselskapenes «kappløp mot bunnen.» Selv om benplassen blir trangere, det kreves betalt for alt om bord og at selskaper nå også begynner å ta betalt for håndbagasje, advarer han mot å to at bunnen er nådd.

– Komforten har aldri vært dårligere, mener Poulsen som også mener at det ikke bare er lavprisselskapene som reduserer komforten og servicen for passasjerene for å få billettprisen til å virke lavest mulig. De såkalte nettverksselskapene kommer etter og siste påfunn er såkalte light-billetter, mener han. Da kjøper folk billett selv på oversjøiske reiser som ikke inkluderer bagasje.

-Startprisen for de mest skrapede billetter har muligens falt en smule, men langt fra alltid. Til gjengjeld har prisen som inkluderer bagasje, steget en hel del. I praksis er det altså snakk om en prisstigning for de passasjerene som ikke kan nøye seg med å reise med en liten håndveske på en tur til USA, mener Poulsen.

Derfor, mener han, at alle reisende som en ekstra «bonus» opplever dette:

-Alle har fått en dårligere reiseopplevelse etter at kabinen er blitt overfylt av håndbagasje fordi passasjerene – forståelig nok – forsøker å unngå å betale skyhøye gebyrer for å sjekke inn bagasje, mener han.

Han mener at selskapene «i kappløpet mot bunnen» også har skåret kraftig ned på mat og drikke om bord:

– Hos SAS har de for lengst begrenset drikkeutvalget i billetten til én alkoholfri drikke til maten på langrutene. Alt annet må du betale for, mener Poulsen.

Bak det hele ligger en knallhard priskonkurranse:

– Flyselskapenes kreativitet er stor når det gjelder å få prisen til å se lavere ut enn den er. Dessverre for passasjerene. Vi kommer helt sikkert til å se at nettverksselskapene følger med enda lenger mot bunnen. Som en reaksjon på det, må lavprisselskapene også finne nye måter å se billigere ut enn de er, mener Poulsen.

Lik flysmart24.no på Facebook