SAS-kunder utsatt for svindelforsøk etter pilotstreiken

Det tok ikke lang tid fra streiken var slutt før de falske sms'ene fra SAS kom. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Får du en sms om at SAS gir bort to flybilletter for bare 19 kroner, er dette en type tilbud som er for godt til å være sant. Tilbudet er bare bløff.

Det tok ikke mange timene etter at pilotstreiken var slutt nærmere midnatt sist t0rsdag, før de falske tekstmeldingene begynte å florere, skriver den svenske avisen Aftonbladet.

Rundt 380 000 passasjerer ble rammet av den seks dager lange konflikten.

Tekstmeldingene lover superbillige billetter: «Streiken er over. Derfor gir vi 2 billetter til kun kr. 19,» heter det i meldingene.

Slik ser de falske sms’ene ut. (Faksimile)

Sms’ene utgir seg for være fra SAS. Flere har kontaktet avisen om dette helt enestående gode tilbudet, fordi de ante ugler i mosen.

Det hadde de all grunn til:

– Dette er bare bedrageri. Vi fikk nyss om dette for litt siden og har startet med å undersøke saken, sier kommunikasjonsdirektøren i SAS, Karin Nyman til avisen.

Tilbudet er knyttet til streiken, og skal være et plaster på såret fra SAS, som advarer folk mot å åpne meldingen.

Nyman sier at det er vanskelig for SAS å nå mottakerne av meldingene fordi selskapet ikke aner hvem som har fått disse tekstmeldingene, men at det er viktig for selskapet å få ut informasjon at det ikke er SAS som står bak.

De 19 kronene skal være booking-gebyr.

Det er grunn til å tro at sms’ene kommer fra Sverige fordi avsenderen utgir seg for å hete SASflyg. Under streiken ble en avisartikkel om at SAS kom til å legge ut billige billetter for å blidgjøre kundene etter streiken, publisert over store deler av Skandinavia. Ideen til svindel-forsøket kan komme derfra.

SAS har også fått hevendelser om saken på sine Facebook-sider der det opplyser at det har lagt ut informasjon også på selskapets nettsider for å advare folk mot å klikke seg inn på lenken som ligger i meldingene.

Lik flysmart24.no på Facebook