Analytiker: Norwegian vil snart kreve betaling for dette

Passasjerer må snart belage seg på å betale ekstra for å ta med trillekoffert på reisen, tror analytiker. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian skal øke sine tilleggsinntekter fra passasjerene. Derfor er det bare et tidsspørsmål før selskapet innfører betaling for produkter som er gratis i dag, tror en av landets fremste luftfarts-analytikere. Norwegian innrømmer at de har noe på gang.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair tror at betaling for håndbagasje er like om hjørnet hos det økonomisk hardt pressede selskapet.

I dag har selskapet en av Europas mest romslige regler blant lavprisselskaper der hver reisende kan ta med seg inntil 10 kilo håndbagasje gratis inn i kabinen.

– Å ta betalt for en så raus størrelse på håndbagasjen vil representere en så betydelig merinntekt at jeg anser det som svært usannsynlig at Bjørn Kjos & Co kan si nei til dette i lengden, sier Elnæs til flysmart24.no.

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegians lavpriskonkurrenter som Ryanair og Wizz Air har for lengst innført ekstra betaling for trillekofferter, det er kun små bager a la en pc-bag, som er gratis.

Skal du ha med deg en trillekoffert inn i kabinen hos disse flyselskapene koster det 60-70 kroner.

Dette vilkåret tror Elnæs også Norwegian kommer til å innføre. Det vil ifølge ham også ha den virkning at flykabinen ikke lenger blir fylt til randen av kabinkofferter – verken i bagasjehyllene og på gulvet.

– De flytypene som er mest vanlige blant lavprisselskapene, Boeing 737-800 og Airbus A320, har normalt kapasitet til 90-95 kabinkofferten i flykabinen, men tar 180-200 passasjerer. Etter ankomst skal flyene opp i luften igjen etter gjerne bare 25 minutter. Da sier det seg selv at for mye håndbagasje skaper problemer, sier Elnæs.

Fremfor alt mener Elnæs at betaling for stor håndbagasje har et inntektspotensial som raskt kan bringe mye mer klingende mynt inn i Norwegians slunkne kasse:

– His eksempelvis 15 millioner av passasjerene hver betalte 10 euro for kabinbagasje ville det gitt 1,3 milliarder norske kroner per år i tilleggsinntekter for Norwegian. Det viser hvilke store summer det er snakk om, sier han.

Hos Norwegian vil talsperson Astrid Mannion-Gibson i Norwegian ikke si om det kommer endringer når det gjelder håndbagasje:

– Vi på forskjellige løsninger som skal gjøre reisen mer effektiv og behagelig både for passasjerer og våre medarbeidere. Vi har ingenting konkret å melde per nå, sier hun til flysmart24.no.

Hos SAS vil informasjonssjef Knut Morten Johansen ikke kommentere selskapets planer fremover på dette området, men sier:

– Å ta betalt for kabinkoffert er ikke en aktuell problemstilling i vårt selskap, sier Johansen.

Elnæs sier at han heller ikke ser bort fra at Norwegian skrur ned hastigheten på den wifi som i dag er gratis, for å få folk til å kjøpe seg opp til en høyere kvalitet. Det vil Norwegian ikke kommentere, men henviser til reglene i dag som tilsier at det skal være et gratis nettalternativ for de reisende.

Lik flysmart24.no på Facebook