Moskva-ulykken: Dette kan redde liv når det går galt

Det fins klare anbefalinger om hvordan passasjerene må opptre hvis det skjer en flyulykke. Foto: Heathrow Airport

Flytragedien i Moskva, det er Aeroflot-fly tok fyr etter nødlanding og 41 passasjerer omkom, har satt en kraftig støkk i mange som flyr.

Rådgiver i Norsk Flygerforbund, Rolf Liland, har etter katastrofen rykket ut med informasjon om hvordan passasjerene bør opptre hvis krisen skulle inntreffe.

Lederen for sikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, sier at Lilands råd er meget godt dekkende for å forklare publikum hvor viktig det er at de følger instrukser fra besetningen hvis krisen inntreffer.

– Å ha en høy sikkerhet innen luftfart er noe som krever årvåkenhet hos både ansatte og passasjerer. Moskva-ulykken er nok en vekker på at luftfart er trygt, men ikke ufarlig, sier Skatval til flysmart24.no.

Liland mener Moskva-ulykken forklarer godt hvorfor det bl.a. er smart å følge med når sikkerhetsannonseringen skjer om bord:

– Det er utrolig sjelden at et fly må evakueres på bakken. Derfor er det ekstra viktig at alle gjør som de skal når det først skjer – passasjerene inkludert. Det er derfor vi ber pent om at folk følger med på sikkerhetsdemonstrasjonene om bord, selv om dere har sett dem tusen ganger før, skriver Liland.

Liland forklarer i detalj hva som vil skje under en kontrollert nødlanding.

– Kabinbesetning vil gjøre en rask evaluering av situasjonen og gjennomføre eventuelle nødsjekklister i cockpit for å forberede flyet for en rask evakuering. Dersom det ikke er nødvendig å evakuere flyet vil de ganske raskt si at kabinbesetningen og passasjerene skal forbli sittende, skriver han.

Rolf Liland. Foto: Privat

Dersom en evakuering er nødvendig vil det gå noen flere sekunder mens flyet gjøres klart og motorene stenges ned. Så vil evakueringskommandoen komme.

Han forteller her hva som vil skje ved en evakuering og han gjør oppmerksom på at rutinene er internasjonale og gjelder uansett selskap. Han forklarer hvordan passasjerene skal opptre:

LES OGSÅ: Flysjef: Grensen nådd for hvor trange flyene kan være

• Følg kabinbesetningens instruksjoner. De kommer til å rope «jump and slide» så høyt de klarer. Det betyr ikke at de har panikk. Det betyr at de vil ha dere ut, inkludert deg, nå.

• La all håndbagasje ligge igjen. Om én person mister bagasjen sin og nestemann snubler, kan du i praksis ha stanset evakueringen for alle bak deg.
• Røm flyet gjennom nærmeste tilgjengelige nødutgang når evakueringssignalet kommer. Du må på forhånd vite hvor den er. Det kan være mørkt og dårlig sikt.
• Hvis du har barn med deg, vær forberedt på å bære det og å holde det mens dere hopper. Har du flere barn med deg, ber du et nærsittende menneske om å hjelpe deg.

• Sitter du ved en nødutgang og har fått ansvar for å åpne den ved en evakueringsordre, må du se ut før du åpner den. Brenner det på utsiden, lar du være å åpne den.
• Er du tidlig ut av flyet, så hjelp de påfølgende passasjerene ut av sklien.
• Mange vil kunne ha sjokk eller være forvirret. Få hjelp av andre oppegående til å samle dem. Styrmannen vil etterhvert være skadestedsleder på bakken, når han/hun er ferdig med sin rolle i evakueringen, og inntil kapteinen kommer.
• I Norge er det ofte kaldt, vindfullt og ofte nedbør ute, og mange reisende er tynt kledd. Hjelp dem å hjelpe seg selv i ly.
• Pass deg for flymotorene. De vil normalt være stengt ned, men et flyhavari går ikke alltid etter læreboken.

Liland nevner disse generelle tipsene, som han mener er nyttige å huske på:

• Ha sko, og eventuelt en jakke, på under avgang og landing.
• Ha pass, lommebok og telefon på kroppen. Legg dem aldri i stollommen. Du vil garantert legge dem igjen der hvis det blir en evakuering.

Liland skriver at ved spesielle situasjoner, der mannskapet fremme i cockpit er satt ut av spill vil, kabinbesetningen kunne igangsette evakueringen på egen hånd.

– Alt dette trener cockpitbesetning på to ganger i året i ganske hektiske simulatorøvelser, og brifer sammen ved starten av hver arbeidsøkt, så det ligger i fingrene selv om man trolig aldri vil komme ut for det selv, skriver Liland.

Lik flysmart24.no på Facebook