Nekter å fly Max når flyforbudet blir opphevet

Et av Norwegians Max-fly parkert på Oslo Lufthavn siden flyforbudet ble innført i midten av mars. Foto: Knut-Erik MIkalsen

Det kan bli vanskelig å få folk til å reise med Boeing 737 Max-flyene når ulykkesflyet er tilbake i trafikk senere i år. Fire av ti sier tvert nei til å reise med flyet, selv etter at flyforbudet er opphevet.

Det viser en meningsmåling som den amerikanske storavisen Wall Street Journal har publisert.

44 prosent av de spurte svarer at de er svært skeptiske til å fly med Max.

De svarer at de vil vente et år, og se at det ikke skjer flere ulykker med flytypen, før de lar seg transportere med den omstridte flytypen.

Målingen skal ifølge den amerikanske avisen vise samme tendens som andre industri-interne målinger. De skal fortelle om en betydelig skepsis mot Boeing-flytypen.

Også i Norge har en dyp mistro til flytypen kommet for en dag etter de to ulykkene. Norwegian har 18 fly av typen. Selskapet besluttet selv å sette alle på bakken før det formelle og globale flyforbudet inntrådte.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair sier til flysmart24.no at han ikke tror redselen for flytypen vil vare lenge:

– Hvordan markedet vil reagere når Max-flyene er tilbake i lufta vil nok være litt forskjellig. Historien viser at folk glemmer raskt og det tror jeg vi vil se med Max-flyene også, sier Elnæs.

Han har tro på at klarsignalet for å ta flytypen i bruk igjen vil komme i løpet av sommeren:

-Når Max-flyet er sertifisert og godkjent for kommersiell drift er flyet like trygt som hvilket som helt annet kommersielt passasjerfly, sier Elnæs.

Han sier at amerikanske luftfartstilsynet FAA og et internasjonalt tribunal av luftfartstilsyn vil gjennomgå alle modifikasjoner, dokumentasjon og ny treningsmoduler for piloter før Max-flyet kan tas i bruk igjen.

– Det må et konsensus til for at Max kan bli satt inn i kommersiell drift igjen, det er jeg sikker på at vil skje i løpet av sommeren, sier han.

Blir flyforbudet opphevet i løpet av sommeren er det ventet at 737-maskinene vil være i normal trafikk igjen i løpet av begynnelsen av august.

To ulykker med denne flytypen, i Indonesia og Etiopia som til sammen krevde 346 menneskeliv, gjorde et alle Boeing 737 Max ble satt på bakken i midten av mars.

Mistanken var at begge styrtene hadde samme bakgrunn, en feil med flyenes styringssystemer. Flytypen er utstyrt med et MCAS-system som skal hindre flyene å steile.

Når flyets snute går for høyt og flyet risikerer å steile, skal MCAS-systemet motvirke dette og sikre at normal balanse gjenopprettes.

Mistanken har vært at dette systemet overreagerte og overkompenserte på de to flyene. Dermed unngikk man ikke bare å steile, men også tvang flyet nedover slik at de til slutt krasjet.

Både fra flyfabrikken Boeing og det amerikanske luftfartstilsynet FAA har hele tiden vært snakk om at feilen skal rettes gjennom en oppdatering av flyets dataprogram.

Denne oppdateringen er det FAA og deres utenlandske kolleger som skal godkjenne. Det er ennå usikkert når dette kan skje. Sannsynligvis ikke før i slutten av august. Av denne grunn er det også uklart når flytypen kan komme på vingene igjen.

Uansett har Norwegians konsernsjef, Bjørn Kjos, sagt at han stoler Max-flyet. Han vil gjerne sette seg i et Max-fly – med familie – for å vise at flytypen er trygg.

– Jeg blir mer enn gjerne med på den flyturen, sier Elnæs.

Lik flysmart24.no på Facebook