Raskt voksende konkurrent flyr forbi Norwegian

Klar for ny avgang for ungarske Wizz Air, som var større en Norwegian i april. Foto: Wizz Air

Før året er omme kan Bjørn Kjos og Norwegian være ute av pallen i konkurransen om å være en av Europas tre største lavprisselskaper. En vokseivrig ungarer er i ferd med å suse forbi nordmennene.

Det viser de siste trafikktallene. Ungarske Wizz Air, som nylig åpnet sin første rute på Oslo Lufthavn, har raskere vekst enn Norwegian og er allerede i april forbi Kjos.

Selskapet hadde 150 000 flere passasjerer enn Norwegian sist måned, etter å ha pustet Norwegian i nakken i mer enn et år. Det danske luftfartsnettstedet Check-in.dk mener at det ungarske selskapet om kort tid har fløyet permanent forbi Norwegian.

Dermed er det utskjelte Ryanair, britiske  EasyJet og ungarske Wizz Air som troner i toppen over de største lavprisselskapene i Europa. Norwegian er ute.

Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs har lenge vært klart på at Wizz Air kom til å suse forbi Norwegian. Han tror også det kun er et spørsmål om tid nå før Norwegian er passert for godt:

– Ingen tvil. Wizz er på god vei til å fly forbi Norwegian. Det vil gå raskere enn forventet, når Norwegian har redusert sin vekstplan, jeg tror Wizz er større i antall passasjerer om et års tid, sier Elnæs til flysmart24.no.

Ikke nok med det: Elnæs tror også at Wizz Air er et selskap som kan vise seg å ville konkurrere enda tettere og satse på innenriksruter i Sør-Norge, i direkte konkurranse med både SAS og Norwegian.

Konkurransen om antall passasjerer har bare gått én vei de senere årene:

Wizz Air har sakte men sikkert nærmet seg Norwegian, måned for måned. Det danske nettstedet har regnet ut at Norwegian de siste 12 månedene har fløyet 38,1 millioner passasjerer, mens Wizz Air har hatt 35,1 millioner reisende. Wizz Airs vekst er på 19 prosent, mens Norwegians er på 11.

Norwegian har lagt opp til en lavere veksttakt enn ungarerne fremover, og på den bakgrunn skriver Check-in.dk at Wizz Air vil passere Norwegian permanent i løpet av de nærmeste 12 månedene.

En viktig årsak til det som skjer, er Norwegians satsing på langdistanseruter.

Mens Wizz Air stadig bygger seg opp på korte ruter innen Europa som gir rask passasjervekst, satser Norwegian på landistaseruter som tar lengre tid og derfor ikke gir så rask vekst.

Ikke desto mindre har Wizz Air i løpet av de senere årene bygd opp et omfattende rutenett i Norge, og flyr nå fra 10 flyplasser. Klart størst er selskapets trafikk på Sandefjord Lufthavn Torp, men selskapet er nå i ferd med å bygge seg opp også på landets hovedflyplass.

Wizz Air har så langt lagt opp til fire nye ruter. Den første, til Budapest, har allerede startet mens tre andre kommer etter hvert: Gdansk og Krakow i Polen, og en helt ny rute for Oslo Lufthavn til Luton-flyplassen nord for London. Sistnevnte starter i midten av september.

Wizz Air har sin viktigste flyplass i Norge på Sandefjord Lufthavn Torp, men har også ruter til Oslo Lufthavn, Stavanger, Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø, Ålesund, Kristiansand og Haugesund.

Lik flysmart24.no på Facebook