Dette blir verdens neste ultra-lange flyrute

Air New Zealand har langflyvende planer med sine nye Dreamlinere av typen Boeing 787-10. Foto: ANZ

Nye og mer langtrekkende fly har gjort at det de senere årene har kommet flere ekstremt lange non-stop flyruter. Den lengste startet i oktober i fjor og går fra Singapore til New York, og tar over 18 timer.

Nå planlegges enda en ultra lang rute. Den er det Air New Zealand som står bak.

Ønsket er å fly fra landets største by, Auckland, til Newark-flyplassen utenfor New York.

Blir planen gjennomført, rykker Air New Zealand opp i klassen av de få og utvalgte selskapene som kan skyte av å operere flyruter som kommer inn under betegnelsen «ultra long haul.»

En ny rute fra nordøya på New Zealand vil bli 14 185 kilometer lang. Det er så vidt kortere enn dagens fjerde lengste flyrute. Også den fra Auckland, men til Dubai, og varer i litt over 17 timer.

Det er selskapets beslutning om å kjøpe inn åtte av Boeings flaggskip, Dreamlineren, som gjør planene aktuelle. Den nye typen for selskapet, som er Boeing 787-10, skal i selskapets versjon ha 330 seter. Den skal erstatte selskapets eldste Boeing 777-fly.

Selskapets toppsjef, Christopher Luxon, sa i forbindelse med kjøpet for noen dager siden at ny-flyet baner veien for en rute mellom New Zealand og New York.

Den nye flytypen er bruker 25 prosent mindre drivstoff enn sine forgjengere, og det er dette som gjør at drømmen om en non stop-rute til New York blir vekket til live igjen.

Men, har understreket samtidig at det er mye som skal på plass før ruten kan bli en realitet og at dette uansett ikke vil skje før om tidligst tre år.

– Vi er likevel fast bestemt på å se om vi kan komme oss til New York, men timingen må skje i samarbeid med vår partner i USA – United Airlines. Det stor spørsmålet er bl.a. hvilken konfigurasjon vi skal ha, sa Luxon.

Konfigurasjonen går på hvordan kabinen blir innredet. Det er ventet at Boeing kan levere en versjon der det blir flere seter i business og økonomi pluss, enn i de flyene som skal inn i mer normal trafikk.

I dag bruker australske Qantas Dreamlineren på den lengste flyruten denne flytypen opererer på i dag. Det er på ruten fra Perth til London, som strekker seg over 14 498 kilometer, verdens tredje lengste rute og noe lenger enn det en ny Air Zealand-rute til Newark blir.

Verdens lengste flyrute, fra Singapore til Newark, er 15,344 kilometer lang, mens nummer to – mellom Auckland og Doha med Qatar Airways – er 14,535 kilometer lang.

Air New Zealand operer i Europa flyvinger kun til London Heathrow. Herfra flyr selskapet en rute til Auckland, med den mellomlander i Los Angeles for å tanke.

Dreamlineren er ellers en kjent flytype for Norwegians langdistansekunder. Hele selskapets langrute-satsing er basert på bruk av Boeing 787-8 og 787-9. Selskapet har ifølge egne nettsider nå 35 av denne flytypen i sin flyflåte.

I tillegg til alle andre driver australske Qantas med planleggingen av en non-stop ruten mellom Sydney og London. Den vil i fall vare rundt 20 timer.

Lik flysmart24.no på Facebook