Flysjef: MAX-flyene ikke i luften igjen før til nyttår

De parkerte MAX-flyene står tett i tett utenfor Boeings fabrikk i Renton. Foto: King 5/YouTube

Flyselskapene som har hatt alle sine Boeing 737 MAX-fly på bakken siden mars, venter ivrig på å få flyene i luften igjen. Det siste håpet har vært at selskapene, Norwegian inkludert, skal kunne sette flyene i drift igjen i august.

Det kan de bare glemme, mener sjefen for flygiganten Emirates med hovedkontor i Dubai.

På søndagens generalforsamling i luftfartsorganisasjonen IATA i Seoul sa konsernsjef Tim Clark at han vil bli overrasket hvis flyene er i luften før nyttår.

– Det kommer til å ta tid å få flytypen i luften igjen. Det bør Boeing akseptere. Flyet vil ikke kunne brukes før alle systemene om bord fungerer, mener Clark og mener at flytypen ikke vil være i luften før slutten av året.

Emirates har selv ingen MAX-fly i sin flåte. Det har derimot dets søsterselskap, FlyDubai, som har måttet parkere 14 MAX-fly etter det globale flyforbudet tidligere i mars.

Clark sier imidlertid at luftfartsmyndighetene i De forente arabiske emirater vil følge råd fra instanser som det europeiske sikkerhetsorganet EASA, og fra Canada og Kina før man aksepterer å sende MAX-flyene i luften igjen. Dette ifølge luftfartsnettstedet Air Transport World.

Clarks uttalelser kom før det også ble kjent at over 300 Boeing 737-fly, inkludert MAX-typen, har en feil med vingene som gjør at deler kan falle av. Dette ble kjent søndag kveld, og gjør ikke situasjonen for flytypen noe bedre.

Amerikanske flyselskap med ulykkesflytypen i sin flåte, blant dem Southwest Airlines, har for lengst innsett at det vil ta tid før flytypen får sin godkjennelse.

Det har langtidsparkert sine fly på en flykirkegård i Mojaveørkenen i California. Der havner normalt ingen andre fly enn eldre flymaskiner som er tatt ut av bruk og som skal hugges opp.

Også Norwegian har måttet parkere sine 18 MAX-fly.

Boeings egen produksjon av flytypen har blitt skrudd kraftig ned. Fly, som er ferdig produsert men som flyselskapene ikke har hentet, står parkert flere steder. Lagringsplassen utenfor fabrikken i Renton (se video) er smekkfull.

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA har de siste uken åpnet for at flytypen kan være i drift i løpet av august.

To ulykker med denne flytypen, i Indonesia og Etiopia som til sammen krevde 346 menneskeliv, gjorde et alle Boeing 737 Max ble satt på bakken i midten av mars.

Mistanken var at begge styrtene hadde samme bakgrunn, en feil med flyenes styringssystemer. Flytypen er utstyrt med et MCAS-system som skal hindre flyene å steile.

Når flyets snute går for høyt og flyet risikerer å steile, skal MCAS-systemet motvirke dette og sikre at normal balanse gjenopprettes.

Mistanken har vært at dette systemet overreagerte og overkompenserte på de to flyene. Dermed unngikk man ikke bare å steile, men også tvang flyet nedover slik at de til slutt krasjet.

To ulykker med flytypen lå bak beslutningen om å sette den på bakken. 157 mennesker mistet livet da et Boeing MAX 737-fly styrtet i Etiopia i mars. Fem måneder tidligere styrtet et fly fra det indonesiske selskapet Lion Air og drepte 189 mennesker.

Lik flysmart24.no på Facebook