Tabbe-pilot trykket feil kode – utløste flykapring-alarm

En tabbe i cockpit utløste kaprer-alarm fra Air Asia-flyet. Foto: Air Asia

Da pilotene oppdaget at den ene motoren på Airbus-flyet hadde stanset, skulle de sende nødmelding til nærmeste flyplass for å få prioritert landing.

Da skjer tabben: En av pilotene er ikke presis nok med fingrene og trykker inn feil kode og utløser i stedet full alarm for flykapring.

Hendelsen skapte panikk blant sikkerhetsansatte på bakken som fryktet at de nå sto overfor en høydramatisk situasjon.

Det hele skjedde på et fly fra det asiatiske lavprisselskapet Air Asia. Flyet var en Airbus A320 med 170 passasjerer om bord.

Flyet skulle ut på en rutineflyving fra Indias hovedstad New Dehli. Det skulle fly den rundt halvannen lange ruten til Srinagar i det nordvestlige hjørnet av landet.

Underveis skjedde det. Den venstre motoren stanset plutselig. Pilotene forberedte seg på å sende nødkoden for å kunne gå ned på nærmeste flyplass.

I stedet trykketpilotene inn kode 7500. Det er ifølge nettavisen Aviation Herald nødkoden for fly som har blitt utsatt for «ulovlig inntrenging i cockpit»:

Kapring.

Pilotene oppdaget raskt tabben og sendte korrigerende melding ned til flytrafikktjenesten på bakken.

Men det var for sent.

Da hadde allerede kapringsalarmen gått, og med full mobilisering blant sikkerhetsorganisasjonene som skal reagere i slike tilfeller.

Pilotene da ba om å få returnere til New Dehli, men dette fikk de blankt avslag på fra flygelederne på flyplassen i Chandigarh, som fikk kapringsalarmen.

De ble i stedet bedt om å lande for å avgi en forklaring til politiet og beredskapsmannskapene om hva som egentlig hadde foregått.

Heldigvis gikk alt bra. Flyet landet som ventet trygt med den ene motoren og passasjerene kunne spasere inn i terminalen, selv om den lå langt unna dit de skulle.

Det oppsto ifølge lokale aviser kaotiske tilstander etter episoden som skjedde den 9. juni, men har blitt kjent først nå. Air Asia hadde store problemer med å finne alternative løsninger for de strandede  passasjerene. Selskapet har også beklaget hendelsen dypt.

Det som skjedde denne gangen har faktisk skjedd tidligere. Et fly fra United Airlines på vei fra Chicago til Frankfurt sendte ved en feil ut melding om flykapring mens flyet var over Toronto i Canda.

Også den gang hadde en pilot om bord ikke presis nok med fingrene sine. Det canadiske forsvaret ble alarmert, men det lykkes pilotene å overbevise myndighetene om at det ikke var noen problemer om bord.

Lik flysmart24.no på Facebook