«Dere må flytte bilene deres – vi må parkere flyene her»

Slik løser Boeing utfordringen med å finne steder å parkere MAX-fly som ikke er hentet. Foto: Twitter

Den amerikanske flyprodusenten Boeing har støtt på et uventet ekstra-problem etter at ulykkesflyet Boeing 737 MAX ble satt på bakken verden over.

Selv om flytypen er forbudt å bruke over hele kloden, fortsetter fabrikken å produsere fly som er bestilt. Men, kundene henter ikke flyene sine.

Dermed har det rett og slett oppstått et problem med å finne steder å lagre flyet i påvente av at det skal bli friskmeldt.

Situasjonen er nå blitt så prekær at Boeing-fabrikken har vært nødt til å ta deler av de ansattes parkeringsområde for å kunne plassere noen fly der. Fra før av har fly blitt parkert på alle aktuelle områder rundt fabrikken, som ligger i utkanten av Seattle.

Bildet over disse linjene er publisert på Twitter-kontoen til Aviation photo. Det viser to fly parkert side om side med ansattes biler på Boeings fasiliteter på King County International Airport – Boeing Field – i Seattle. I alt skal det ifølge Jalopnik.com  være et hundretalls fly parkert ulike steder rundt flyfabrikken.

De to MAX-flyene på bildet skal det reisekonsernet TUI. Det er et av de selskapene som ble hardt rammet da flyforbudet ble innført i mars.

Det er fremdeles helt i det blå når flyselskapene får bruke sine MAX-fly igjen. De mest optimistiske hadde håpet på at det kunne skje i august. Det ser det nå ut til at flere har gitt opp håpet om.

Situasjonen har ikke blitt bedre etter at Federal Aviation Administration onsdag gikk offentlig ut med nye opplysninger om flyet. Det var oppdaget det som omtales «en ny mulig sikkerhetsrisiko» ved flyet, noe som vil forsinke tidspunktet for når flytypen kan settes tilbake i ordinær trafikk.

Både American Airlines og lavprisselskapet Southwest Airlines planlegger nå for at flyet ikke vil kunne bli tatt i bruk før tidligst i september. Andre flyselskaper, bl.a.i  FlyDubai, regner man ikke med en godkjennelse før til nyttår.

Imens brer det seg en usikkerhet også blant reisebyråer om det vil bli mulig å selge billetter til MAX-flyene når de blir godkjent for bruk igjen. Vil folk unngå flytypen, etter flyforbudet og de to ulykkene bak denne: En styrt i Indonesia og en i Etiopia som til sammen kostet over 350 menneskeliv.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair er blant de som er optimistisk på flyselsapenes vegne. Til flysmart24.no sier han:

– Historien viser at markedet kommer tilbake, selv om nye eller eksisterende flytyper havner i medienes søkelys grunnet ulykker eller tekniske utfordringer. Det tror jeg vil skje med MAX også. Noen vil velge flyet bort men de fleste vil fly uten å vurdere MAX som en sikkerhetsrisiko. Når MAX har vært i luften i 6-12 måneder har markedet glemt ulykkene, sier Elnæs.

Flytypen og Boeing fikk en etterlengtet opptur under det årlige Paris Air Show for kort tid siden. Da bestilte eierselskapet til bl.a. British Airways, IAG, rundt 200 nye fly av MAX-typen.

Lik flysmart24.no på Facebook