Mannskap og reisende blir kvalme på splitter ny flytype

Det portugisiske flyselskapet TAP var lanseringskunde for den nye flytypen Airbus A330neo. Nå er det trøbbel om bord. Foto: YouTube

Både flyprodusent, flyselskap og europeiske flysikkerhetsmyndigheter undersøker nå hvorfor piloter, kabinansatte og passasjerer blir kvalme og kaster opp når de flyr den supermoderne flytypen Airbus A330neo.

Ifølge portugisisk presse har luften om bord i enkelte tilfeller vært så dårlig at pilotene har blitt observert om bord iført surstoffmasker, angivelig for å hindre at de skulle bli akutt syke.

Det dreier seg om en splitter ny flytype som det portugisiske flyselskapet TAP var det første kommersielle flyselskapet i verden som tok i bruk i mai i fjor.

Flytypen er en typisk langdistansemaskin som selskapet bruker på sine oversjøiske ruter til Sør- og Nord-Amerika.

Ifølge avisen Publico har situasjonene der mannskap og passasjerer har følt seg dårlig, oppstått på den siste delen av slike lange flyvinger. Klagene fra passasjerer har kommet over lengre tid.

Problemet blir knyttet til luftinntaket i flyene, at det er en svikt i systemet som skal fornye luften i kabinene.

Seneste episode skjedde tirsdag i forrige uke da mannskapet begynte å føle seg syke på den siste delen av en flyving fra Brasil til Portugal.

Sakene er allerede rapportert til National Civil Aviation Authority (ANAC), som arbeider med selskapet. Det pågår etterforskning i saken, skriver en portugisiske avisen.

Klagene ble også videresendt til European Aviation Safety Agency (EASA), som vurderer og sertifiserer sikkerheten til fly i europeisk luftrom.

TAP har selv bekreftet «sporadiske tilfeller av besetningsmedlemmer som har følt seg utilpass» på noen flyreiser av deres A330neo. De tre bokstavene står for «new engine option.»

Selskapet selv sier at noen mener at det lukter av air condition-utstyret, og at det ikke er unormalt i fabrikknye fly.

Airbus A330neo er en videreutviklet flytype fra dagens Airbus A330, som bl.a. SAS bruker.

Den har mer effektive motorer enn sin forgjenger, og de reduserer drivstoff-forbruket med 17 prosent. Det gjør også at flyet blir omtalt som et av de mest klimavennlige langdistanseflyene på markedet.

Det portugisiske selskapet bestilte i utgangspunktet 14 av flyene fra Airbus-fabrikken, men har senere økt ordren til 21 nye fly.

TAP opererer i dag fast daglig rute mellom Oslo og Lisboa.

I tillegg til trafikken til og fra de to hovedstedene, benytter mange nordmenn ruten for å komme seg med selskapets rutenett til Sør-Amerika, og Brasil spesielt.

På disse rutene benytter selskapet seg av mindre flytyper. Normalt opererer TAP ruten med en Airbus A320 eller den litt større Airbus A321.

Lik flysmart24.no på Facebook