Dette kan starte en ny «matkrig» på USA-rutene

Fra november oppgraderer Delta Air Lines matserveringen på sine ruter mellom USA og Europa. Foto: Delta

Det amerikanske flyselskapet Delta Air Lines har satt i gang noe som kan utløse en ny «matkrig» på flyene over Atlanteren.

Mens europeiske og amerikanske flyselskaper de siste årene har levert et stadig mer skrapet produkt, har Delta nå bestemt seg for å gå mot strømmen:

Selskapet oppgraderer servicen for de som reiser på økonomiklassen fra november. Selskapet ønsker å gi passasjerene bak i flyet en «wow-følelse.»

På alle langdistanseruter blir det delt ut velkomstdrinker, varme kluter før avgang, en egen meny hvor reisende bl.a. kan velge blant flere forretter. Maten blir ikke lenger servert alt på et brett, men for- og hovedrettene og desserten blir servert hver for seg.

Delta lover en «bisto-følelse» for de reisende, og mener at det blir både større porsjoner og bedre mat. Desserten vil bli servert med kaffe og ønsket drikke – med eller uten alkohol. Før landing blir det igjen delt ut varme kluter.

Denne oppgraderingen vil konkurrentene ikke komme til å sitte og se på, mener luftfartsekspert:

– Jeg tror de andre store amerikanske nettverkselskapene, United Airlines og American Airlines, kommer til å følge etter, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair til flysmart24.no.

De tre amerikanske gigantene har i alle år fløyet de lukrative rutene mellom Europa og USA fullstendig blottet for konkurranse fra lavprisselskapene.

Så dukket Norwegian opp og har etter hvert fått et stadig mer utbygd lavpristilbud over Atlanteren. Det har de amerikanske selskapene merket godt. Kjos & Co fikk følge av andre i lavprissegmentet.

Neste år dukker den amerikanske lavpriskjempen JetBlue opp med sin første USA-rute til London, og har forsikret markedet at dette bare er en start. Flere lavprisruter til flere europeiske byer vil komme.

Hans Jørgen Elnæs tror at den primære årsaken til Deltas nye satsing er den økte trusselen som lavprisselskapene representerer. Norwegian har nå blitt det største utenlandske selskapet fra New York til Europa, og har også blitt et mer kjent selskap i USA enn før.

Nå økes trykket med den kommende satsingen til JetBlue. Det er en dominerende aktør i det amerikanske luftfartsmarkedet:

– JetBlue er en vel etablert merkevare med god service – inkludert en business klasse. De vil krige mot fullservice flyselskapene. Utfordringen til JetBlue er å få trafikkrettigheter på Heathrow. Får de ikke det blir det Gatwick eller Stansted, sier Elnæs.

Han viser også til det som skjer i andre markeder, for eksempel til Asia der bl.a. Qatar Airways nettopp har oppgradert sin økonomiklasse.

Delta operer ingen ruter til Norge, men har en sommerrute mellom København og JFK-flyplassen i New York. Fra Norge er det mulig å reise med selskapet via flere europeiske hovedsteder, bl.a. London, Paris og Amsterdam.

Delta tilhører flyalliansen Skyteam, der man finner bl.a. selskaper som KLM, Air France, Alitalia, Air Europa, Korean Air og China Airlines. Selskapet har sitt hovedkontor i Atlanta i staten Georgia, og har ruter til over 50 ulike land.

Lik flysmart24.no på Facebook