Boeing: – Ingen planer om på skifte navn på MAX-flyene

Boeing har ingen planer om å endre navnet på 737 MAX-flyene. Foto: Boeing

Et bilde, tatt utenfor Boeing-fabrikken i Seattle, har utløst ny oppmerksomhet rundt ulykkesflyet MAX. Flere aviser har konkludert med at bildet, som viser at MAX-navnet er borte fra flykroppen på et Ryanair-fly, tyder på at Boeing vil endre navnet på flytypen fordi den er forbundet med to tragiske ulykker.

Nå tilbakeviser Boeing dette overfor flysmart24.no.

Sjefen for flyfabrikkens informasjonsstab for kommersielle fly, Paul R. Bergman, skriver dette i en epost om saken:

-Vårt nærmeste fokus er å bringe flytypen tilbake i normalt drift igjen, og gjenvinne flyselskapenes og publikums tillit til flytypen. Vi er åpen for innspill fra kunder og andre interesserte, men har absolutt ingen planer om å endre navnet på 737 MAX, skriver Bergman.

Han vil ikke kommentere bildet av Ryanair-flyet spesielt, men henviser til at dette er en sak som Ryanair må svare for.

Dermed slår flyfabrikken fast at den ikke sysler med planer om å gi MAX-flyene et nytt navn.

Påstanden om et forestående navneskifte ble også satt  frem i en nyhetsmelding fra telegrambyrået Reuters tidligere i vår, men ble også den gang dementert av Boeing.

Artikkelen fortsetter under bildet

Do you notice?

Publisert av AIRLIVE.net Mandag 15. juli 2019

Utgangspunktet for de siste dagers nyhetsmeldinger har vært bildet av et klargjort Ryanair-fly av typen MAX, som vist ovenfor.

Det står parkert utenfor fabrikken i Renton, som ligger like sør for Seattle.

Men, ulik andre fly av samme type som også er klargjort, har det irske selskapet ikke navnet MAX malt på flyet. I stedet er det malt 737-8200 på flykroppen. Men dette er ikke noe nytt navn, det er det samme navnet Ryanair har operert med siden de bestilte flytypen hos Boeing.

Likevel konkluderte aviser og nettsteder med at bildet var et bevis på at Boeing var på flukt bort fra navnet MAX.

Bakgrunnen skulle være at det reisende publikum vil kvie seg for å bruke ulykkesflyet. Derfor ville fabrikken skifte navn fordi MAX-navnet blir ansett for å være for belastende. Nå avviser altså Boeing alle slike spekulasjoner.

De to ulykkene i  vår, et i Indonesia og et i Etiopia, kreve nesten 350 menneskeliv da to av MAX-flyene styrtet med bare måneders mellomrom. Norwegian har 18 eksemplarer av flytypen, alle står på bakken.

Siden begynnelsen av mars har det vært et globalt flyforbud med flytypen. Mange innen luftfarten regner nå med at det ikke kommer i drift igjen før henimot nyttår, eller senere.

Mistanken var at begge styrtene hadde samme bakgrunn, en feil med flyenes styringssystemer. Flytypen er utstyrt med et MCAS-system som skal hindre flyene å steile.

Når flyets snute går for høyt og flyet risikerer å steile, skal MCAS-systemet motvirke dette og sikre at normal balanse gjenopprettes.

Mistanken har vært at dette systemet overreagerte og overkompenserte på de to flyene. Dermed unngikk man ikke bare å steile, men også tvang flyet nedover slik at de til slutt krasjet.

Lik flysmart24.no på Facebook