Klart for ny ultralang flyrute – vil vare over 17 timer

Den som skal fly verdens fjerde lengste flyrute med Qantas, må tåle 17 sammenhengende timer i luften. Foto: Qantas

De store flyselskapene har funnet ut at det ligger penger i de ultralange flyrutene, som varer opp mot 20 timer. Nå kommer det enda en der det skal ta over 17 timer fra flyet tar av til det lander.

Den neste ultralange non stop-flyvingen åpner mellom Brisbane på Australias østkyst og Chicago. Det er det nasjonale australske flyselskapet Qantas som står bak prosjektet.

Billettene til denne nye og svært lange ruten ble lagt ut for salg denne uken, og datoen for første flyvning er satt på 20. april neste år.

Dette blir verdens fjerde lengste flyrute, og skal flys med en Boeing 787-9 Dreamliner. Distansen flyet skal tilbakelegge på denne nye rute non stop-forbindelsen blir 14 326 kilometer.

Så lange ruter krever ekstra tiltak, både når det gjelder mannskap og utrustning.

Siden dette er en flyrute nesten like lang som London-ruten, vil selskapet mest trolig satse å ha dobbelt pilotmannskap om bord. På flyene til Englands hovedstad er det alltid fire piloter med flyet. Det gir rom for at en eller to av flyverne alltid hviler i  flyets sovemoduler.

Likeledes vil det bli servert spesialmat på den lange flyvingen.

Maten som servers om bord er ifølge Qantas spesialdesignet  for å redusere dehydrering, stimulere søvnen og redusere jetlag. Den er utviklet i samarbeid med universitetet i Sydney.

Foreløpig er det lagt opp til at ruten skal flys fire ganger i uken, men Qantas toppsjef er allerede ivrig etter å øke denne satsingen:

– Vi vil ha dette opp som en daglig rute så raskt som mulig, sier Alan Joyce til avisen Australian Business Traveller.

Den laveste prisen for en tur/retur-billett vil ligge i underkant av 10 000 kroner. Flyet er satt opp til å bruke 16 timer og 10 minutter til USA, og 17 timer og 20 minutter på returen.

Boeing 787 Dreamliner er samme flytype som Norwegian og etter hvert en rekke andre flyselskaper bruker på sine lange, interkontinentale ruter.

Dette er den samme flytypen som Qantas bruker på en annen av de virkelig lange non stop-rutene sine. Den går fra Perth til London, og er bare litt lenger enn den nye Chicago-ruten. Denne flyvingen starter egentlig i Melbourne. Etter en mellomlanding i Perth flyr den dirkete til USA.

Qantas-sjedfen sier at han baserer trafikkgrunnlaget for ruten til Chocago på transfer-trafikk fra andre byer i Australia. Disse passasjerene skal flys inn til Brisbane, for så å gå over på direkteflyet over Stillehavet.

London-ruten er verdens lengste med en Dreamliner. Chicago-ruten blir følgelig den nest lengste, og fjerde lengste non stop flyrute i verden.

Den aller lengste ruten er det Singapore Airlienes som opererer. Den går mellom Changi-flyplassen i Singapore og Newark utenfor New York. Avhengig av vindforhold varer den i opptil 20 timer. Nummer to går mellom Auckland på New Zealand og Doha med Qatar Airways – er 14,535 kilometer lang.

Dernest kommer Perth -London mens altså Brisbane – Chicago blir den fjerde lengste.

I tillegg til dette pønsker også Air New Zealand på å åpne sin ultralange rute mellom Auckland og New York. Den vil i så fall bli 14 185 km lang, og så vidt bak den nye Qantas-ruten til Chicago.

Lik flysmart24.no på Facebook