Ryanair-sjefen er lavpriskonge – tjener 90 000 kr dagen

Lønningen til Ryanair-boss Michael O'LEary står ikke mye i stil med sparekravet han forlanger for sine ansatte. Foto: Ryanair

Ryanair-boss Michael O’Leary har nettopp varslet at opptil 1 500 ansatte må bort for å redusere selskapets kostnader. For egen del er det ikke mye sparing eller lavpris som gjelder.

Han hadde i fjor en lønnspakke fra Ryanair som ga han en samlet årsinntekt på 3,38 millioner euro, en økning på hele 46 prosent i forhold til året før. Summen tilsvarer 9 260 euro per dag, har den irske avisen The Journal regnet seg frem til. I norske penger blir dette en samlet lønn på 33 millioner norske kroner, eller 90 400 kroner per dag.

En solid godtgjørelse for å drive Europas klart største flyselskap. Ifølge selskapets ferske regnskap inkluderer summen en bonus på 7 millioner kroner for å ha økt omsetningen med seks prosent.

LES OGSÅ: Har laget «bagasje-jakke» i protest mot Ryanair-gebyr

Selv om Ryanair som selskap gikk på en smell i første kvartal i år og nå varsler nedbemanning, går selskapet så det gviner. Siste år med nær 8 milliarder kroner i overskudd.

Det er heller ikke noe å si på trafikkutviklingen. I fjor hadde selskapet 142 millioner reisende, en økning på ni prosent i forhold til forrige regnskapsår, som ble avsluttet ved utgangen av mars måned og resultatet presentert for noen dager siden.

Likevel kom det onsdag frem at selskapet må kvitte seg med 500 piloter og 400 kabinansatte, og andre 600 ansatte som må bort innen neste sommer.

Den amerikanske nyhetstjenesten for reiseliv og luftfart, Skift.com, har sett på lønningene til de best betalte europeiske reisesjefene. Ryanair-bossen er slett ikke alene om å hente solide lønningsposer, det er snarere en regel.

Den reisearrangøren som tjente aller best var Fritz Joussen, som leder reisekonsernet TUI. Det selger pakkereiser under samme navn i Norge. Han hentet inn 46 millioner kroner i lønn i fjor.

På lønnstoppen for de europeiske flyselskapene troner den mektige sjefen for det tyske nasjonale flyselskapet Lufthansa, Carsten Spohr. Hans årslønn er samlet på 4,3 millioner dollar. Det blir 37,5 millioner kroner i norske penger.

Han har nok også til salt i grøten, konsernsjefen for flyselskaper som British Airways, Iberia og Vueling. Willie Walsh er sjef for konsernet som eier alle disse, IAG (International Airline Group). Han hadde i fjor 3,8 millioner dollar i samlet godtgjørelse. 33 millioner norske kroner.

Europas nest største lavprisselskap, britiske EasyJet, fikk for en tid tilbake en svensk sjef. Johan Lundgren når ikke helt opp til sjefen for erkekonkurrent Ryanair, og hadde i fjor en samlet lønn på 1,9 millioner dollar, eller 16,5 millioner norske kroner.

Det ungarske lavprisselskapet WizzAir stormer frem og er i ferd med å passere Norwegian som Europas tredje største lavprisselskap, og har på kort tid åpnet fem nye ruter på Oslo Lufthavn. Sjefen her, Jozsef Varadi, hadde i fjor en lønn på 1,4 millioner dollar (12 millioner norske kroner), mens sjefe for sammenslåtte KLM-Air France – Benjamin Smith – fikk 9,5 norske kroner i lønningsposen i fjor.

Hvor havner så sjefene for Norwegian og SAS i dette selskapet? Flysmart24.no har gjort et lite dykk i selskapenes egne opplysninger:.

SAS: Rickard Gustafson hadde i 2018 en samlet lønn i SAS på 11,23 millioner svenske. Det tilsvarer 10,26 millioner norske kroner. Han tjener altså litt for lite for å havne på listen over de best betalte flysjefene i Europa.

Norwegian: Avtroppende adm. dir. Bjørn Kjos hentet ut 2,95 millioner i lønn for 2018. Han har i alle år hatt en kunstig lav lønn i forhold til andre flysjefer. At lederen for det som en stund fremover ennå er Europas tredje største lavprisselskap har så vidt beskjeden årslønn må ses i sammenheng med hans enorme aksjepost i selskapet gjennom selskapet HKB Invest.

Lik flysmart24.no på Facebook